Sum Of R - Orga

Sum Of R - Orga

Label : Czar Of Crickets Productions | Archiveer onder different metal

Cedric : Deze Zwitserse band bestaat uit slechts twee leden en beide heren nemen dan ook een hele lijst aan muzikale taken op zich binnen Sum Of R. Reto Mäder is verantwoordelijk voor onder andere de (bas)gitaren, drums en allerlei effecten in de muziek. Zijn kompaan Fabio Costa ontfermt zich eveneens over de drums, maar ook over de synthesizers en allerhande onheilspellend-klinkende effecten die je doorheen de plaat kan horen. ‘Orga’, een referentie naar ‘organisch’ of ‘organisme’, is reeds het derde album van de Zwitsers.

Hun muzikale koers valt te omschrijven als een instrumentale mix tussen ambient, drone en post rock, met daarboven een hypnotiserende laag funeral doom zonder de zware gitaren. ‘Orga’ is voornamelijk een plaat waarbij je tot rust komt, een plaat om in een donkere kamer op te zetten en te beleven. Hoewel de muziek van Sum Of R een mooie soundtrack zou kunnen zijn bij een nachtelijke rit op de autosnelweg zou ik dit toch niet aanraden, door de rustige aard van de muziek zou je als luisteraar te snel kunnen wegdromen, wat op de baan natuurlijk geen goed idee is.

Ik moet regelmatig denken aan bands als Sunn 0))) en Earth, voornamelijk naar atmosfeer toe, maar hier en daar hoor ik zeker ook referenties naar funeral doom. De band maakt echter geen gebruik van zware metalgitaren, maar de prachtige sferen van bands als Esoteric of Profetus hoor ik ook hier op ‘Orga’ terug. Sum Of R laat zich beluisteren als een zuiverend ritueel, een terugkeer naar de essentie van het brein en het menselijke gevoel. Deze muziek is als het ware bijna geschikt om op te mediteren, althans als je rustig wordt van duistere sferen en muziek.

‘Orga’ kan me zeker bekoren en doorheen de winter zal ik deze plaat nog wel een aantal keer opleggen om tot rust te komen na bijvoorbeeld een zware werkdag. ‘Orga’ lijkt me niet geschikt om even als muzikaal tussendoortje op te zetten, maar zoals ik reeds zei moet je deze muziek eerder beleven. Liefhebbers van het genre, Roadburn bezoekers en donkere zielen kunnen met ‘Orga’ vast wel uit de voeten. Hou je meer van nummers met kop en staart, dan zou ik Sum Of R links laten liggen. Mooi, maar zeker geen voer voor ieders bek.