The Spacelords - Water Planet

The Spacelords - Water Planet

Label : Tonzonen Records | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Sommige bandnamen zijn heel praktisch. Niemand die zich ooit afvroeg wat voor muziek The Beatles, Metallica of The Blues Brothers maakten en het is net zo iets, zij het een stuk bescheidener, met The Spacelords. Het zal niet verbazen dat dit Duitse trio zich onledig houdt met lange instrumentale spacerockjams waarvoor ze nadrukkelijk in de leer zijn gegaan bij de godfathers van het genre, te weten Pink Floyd en Hawkwind, en hun herkomst indachtig een flinke scheut goede ouwe krautrock hebben toegevoegd.

Het resultaat op ‘Water Planet’ is een drietal lange nummers die samen ruim 42 minuten duren. ‘Water Planet’ is een album geworden dat los lijkt te staan van tijd en ruimte. Songs beginnen en eindigen wanneer de band dat wil, ongehinderd door traditionele songconventies. Het zijn jams, alleen dan jams die niet geïmproviseerd lijken te zijn. De metronoomachtige ritmes kunnen onmogelijk los gezien worden van de Duitse achtergrond van The Spacelords. “Krautrock!” wordt dan al snel geroepen en ja, de goedwillende luisteraar hoort inderdaad de kosmische Motorik van een Can, Neu! en Faust. Toch is ‘Water Planet’ meer dan een carbonnetje dat over deze legendarische bands is gelegd. Dat is waarschijnlijk omdat we hier te maken hebben met een drietal meer dan ervaren muzikanten die nadrukkelijk buiten de grenslijnen van het genre kijken. Drummer Marcus Schnitzler heeft sinds 1991 ter plaatse traditionele West-Afrikaanse ritmes bestudeerd en gitarist Matthias Wettstein is beïnvloed door zijn regelmatige bezoeken aan India. Het mag er dan niet duimendik bovenop liggen, toch is in de muziek van The Spacelords regelmatig een niet-westerse invloed te horen. Met name het langste en meest experimentele nummer van het album, het twintig minuten lange ‘Nag Kanya’, is een inventief spel met de tradities van de psychedelische spacerock. Trancerock in een lage versnelling. Juist deze subtiele uitdaging aan zowel de muzikanten en de luisteraar geeft ‘Water Planet’ meerwaarde. Instrumentale spacerock is natuurlijk een niche, lang niet iedereen zal naar dergelijke ellenlange stukken willen luisteren, maar The Spacelords verdienen meer dan de erkenning van de paar freaks die echt alles volgen in het genre.