Snowy Dunes - Atlantis

Snowy Dunes - Atlantis

Label : HeviSike Records | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Snowy Dunes heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt. Hoe val je nu op als band uit Zweden, het land waar meer bandjes vandaan komen dan dat er mensen wonen en je ook nog eens gespecialiseerd bent in melodieuze stonerrock. Ook al iets waar ze in Zweden best goed in zijn. Grote kans dus dat ‘Atlantis’, ’s bands derde release, ten onder zou gaan in de tsunami van gitaarrockplaten die continu vanuit het hoge noorden onze kant op komt.

Dat hiervan geen moment sprake is blijkt al tijdens het eerste, ruim tien minuten durende nummer van de plaat. Een wonderbaarlijk goed geslaagde fusie van Led Zeppelin achtige hardrock-blues en pure desertrock met zelfs een vleugje Morricone. Het kon eigenlijk al niet meer stuk na deze introductie, maar dan hebben we ‘Testify’ nog niet gehoord. Nog zo’n knaller en een song waarbij de optelsom van bovengemiddelde rockriffs en een bijzonder charismatische frontman weer alle stoppen doet doorslaan. Niklas Eisen is een zanger die ogenschijnlijk zonder al te veel moeite de geest van zowel Jim Morrison als Screamin’ Jay Hawkins kan oproepen en op een aan de Doors-frontman herinnerende wijze zowel poëtisch-melancholisch murmelend als hysterisch bulderend een nummer naar zijn hand kan zetten. Het is moeilijk aan te geven wat ‘Atlantis’ nu zo’n fijne plaat maakt. Is het de aanwezigheid van Eisen of de lekker vet geproduceerde gitaren? Waarschijnlijk is het gewoon de combinatie van beiden die maakt dat Snowy Dunes het verdient om the next big thing uit Zweden te worden. Maar ja, zoals gezegd is de concurrentie moordend en kan Snowy Dunes wel een steuntje in de rug gebruiken. Daarom bij deze: fans van proto-hardrock, vette psychedelica en modern fuzzende gitaarrock opgelet Vergeet al die Zweedse bandjes waar je tot nu toe lekker snobistisch van zit te genieten. De band die je moet horen heet Snowy Dunes en wat hun nieuwe plaat ‘Atlantis’ betreft: luisteren! En dat is geen tip, het is een bevel!