Shakra - Snakes & Ladders

Shakra - Snakes & Ladders

Label : AFM Records | Archiveer onder hardrock / aor

Nima : Nog geen twee jaar na het verschijnen van de tiende langspeler, ‘High Noon’, komt het Zwitserse power-kwintet Shakra met de opvolger. Deze band behoort al jaren tot één van mijn favorieten, en de hardrock/heavy metal die men al decennialang garandeert ligt mij na aan het hart. Bovendien is dit een van die bands waarbij je van tevoren al weet waar je aan toe bent, aangezien men nooit (echt) afgeweken is van hun sound en stijl. Over fit tweede album sinds de terugkeer van zanger Mark Fox kunnen we daarom erg kort zijn, want dit is wederom een typisch Shakra album zoals we dat van ze kennen en graag horen.

Al vanaf de openingsriff van ‘Casandra’s Curse’ klinkt de boel herkenbaar en Fox’s onderscheidende zang en stijl maakt het feestje meteen compleet. Deze band heeft altijd een betoverende werking op mij gehad, en ook hier kan ik vijftig minuten lang alles om me heen vergeten en volop genieten van die sterke riffs, prachtige melodieën en pakkende zanglijnen. De band heeft wederom een dozijn sterke en afwisselende songs afgeleverd, variërende van stevige en bluesy rockers, tot uptempo stampers en prachtige (semi-)ballades, die een ouderwetse charme hebben maar geenszins oubollig klinken. Met nummers zoals ‘Friday Nightmare’, ‘Medicine Man’, ‘I Will Rise Again’, ‘The Race Of My Life’ en ‘The End Of Days’ bevat de plaat een aantal van de sterkere Shakra-songs, die het ook live erg goed zullen doen. Dat betekent echter niet dat de rest van de songs kwalitatief minder goed zijn, want alle twaalf tracks zijn juweeltjes op zich, die regelmatig voor hoogtepunten zorgen.

Het lijkt mij tot slot overbodig om te vermelden dat de plaat ook op geluidstechnisch niveau niks te wensen overlaat. Sterker nog, dit is mijn inziens één va de best-geproduceerde albums van de band tot nu toe, waardoor het geheel extra sterk overkomt. Kortom; een must voor de fans, en een absolute aanrader voor de liefhebbers van stevige, doch melodieuze hardrock.