Resistance - Metal Machine

Resistance - Metal Machine

Label : No Remorse Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het is maar liefst tien jaar geleden dat de laatste langspeler, ’Patents Of Control’ van deze Amerikanen verscheen. Met de ’Battle Scars’ EP kregen we twee jaar geleden een lekker tussendoortje, waarop de band – gelukkig – op dezelfde voet was verder gegaan. Afgelopen zomer was de derde langspeler, ‘Metal Machine’, dan eindelijk een feit. Alhoewel, lang? Met zeven nieuwe nummers en een speeltijd van nog geen halfuur is deze langspeler aardig aan de korte kant. Dat mag de pret echter niet drukken, want alle songs zijn kwalitatief hoogwaardige composities en de moeite waard. Liever een kortere speeltijd met alleen goede songs, dan een langere plaat met enkele vullers, niet waar?

Het nieuwe wapenfeit is enigszins verrassend, en dat bedoel ik alleen maar positief. Ziet u, de plaat doet namelijk haar naam absoluut eer aan. De band heeft hier gekozen voor een stevigere en directere, meer rechttoe rechtaan aanpak. Alhoewel de progressieve invloeden nog altijd aanwezig zijn en het geheel aan melodie niet tekort komt, zijn die progressieve klanken behoorlijk gereduceerd. Wat we hier hebben zijn een aantal pure (US) heavy/speed metallers die over algemeen behoorlijk stampen. De vorige platen kon ik heel erg waarderen, maar hetgeen men op ‘Metal Machine’ presenteert past niet alleen veel meer in mijn straatje, maar klinkt ook veel meer “in je smoel” en veel meer METAL!

De vergelijking met Iced Earth is nog altijd van toepassing, maar het nieuw materiaal is veel meer in het straatje van de stevigere Priest, Jag Panzer, Exciter, maar ook bands zoals Heathen, Annihilator en Megadeth. Kortom; op en top metal. De band laat zich echter niet direct ergens mee vergelijken en dat is een plus. Het geheel klinkt erg hedendaags, maar tegelijkertijd ook lekker traditioneel, waardoor deze bij een breder publiek in de smaak zal vallen. Er wordt bovendien uitstekend gemusiceerd, en weet vocalist Robert Hett zich opnieuw in de positieve zin te onderscheiden met zijn sterke stalen stembanden en goede zanglijnen. Tot slot klinkt de productie ook erg sterk.

Naast de zeven eigen composities krijgen we overigens een prima uitgevoerde versie van Scorpions-klassieker ‘Blackout’, die verbazingwekkend goed bij de rest van de songs past. Alles bij elkaar is ‘Metal Machine’ een sterke, pure metal plaat die de fans van het genre zeker zal aanspreken.