Nekrasov - The Mirror VOid

Nekrasov - The Mirror VOid

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder black metal

Martin : De hoogfrequente ruis aan het begin van ‘Whatever Pleases You, Keeps You Back’ zal eenieder die gewend is aan digitaal opnemen, erg bekend in de oren klinken; Nekrasov is schaamteloos digitaal necro. Het openingsnummer van het nieuwe album is zo rauw dat Gorgoroth er bijna gladjes bij zou klinken. ‘Whatever Pleases You…’ kan bijna doorgaan voor een parodie op ‘Destroyer’: zo rudimentair dat textuur en esthetiek eigenlijk belangrijker worden dan de muziek zelf. Die muziek bestaat namelijk uit niets meer dan een enkel (geprogrammeerd) drumpatroon, één (!) akkoord, een paar losse noten die het eigenlijk niet verdienen om leadpartij te worden genoemd, en vocalen die zo overstuurd zijn dat ze amper als zodanig herkenbaar zijn. Dat alles gaat vervolgens zo’n 9 minuten door.

Vreemd genoeg werkt dit alles verbazingwekkend goed! Dat geldt ook voor grofweg de helft van ‘The Mirror Void’. Nekrasov ontkleedt black metal tot de naakte kern en bereikt daarmee dat enkel de brute, primitieve emoties, die bij het genre horen, overblijven. Helaas is ‘The Mirror Void’ als geheel echter geen volledig geslaagd album. Bob Nekrasov schiet vaak door en op die momenten wordt het gewoon ongestructureerde herrie. Daarnaast blijken de nummers die meer naar ambient/power electronics neigen weinig van eerdergenoemde rauwe emotie te bevatten en zijn ze daardoor gewoonweg saai.

Muzikanten uit de noise scene hebben de neiging om een grote hoeveelheid releases op de markt te slingeren, en Nekrasov vormt daarop geen uitzondering. ‘The Mirror Void’ heeft zeker zijn momenten en is bij vlagen erg indrukwekkend, omdat de plaat je echt bij de strot kan grijpen, maar het ontbreekt vooralsnog aan constante kwaliteit. Nekrasov lijkt er dan ook vooral verstandig aan te doen om minder uit te brengen en meer te focussen op songs/soundscapes die over de hele linie boeiend zijn.