Mind Enemies - Revenge

Mind Enemies - Revenge

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Nima : Kijk, ik hou er niet van om een plaat slecht te beoordelen of hem de grond in te boren, omdat ik weet hoeveel werk, tijd en energie (maar ook geld, vooral als het om een eigen productie gaat) men daarin stopt. Maar verdomme, soms is het ook echt moeilijk om me in te houden. Zo ook met deze ‘Revenge’, het debuut van Mind Enemies; een eenmansproject van de Italiaanse heerschap Guiseppe Caruso. De beste man heeft een afgeronde mastersopleiding in percussie, en speelt al sinds 2010 in verschillende bands en projecten. Daarnaast is hij in de afgelopen twee jaar bezig geweest met dit album, waarop hij alles instrumenten alsmede de zang voor zijn rekening neemt en de boel thuis heeft opgenomen en geproduceerd. Twee jaar… en dit is het resultaat?

De muziek op ‘Revenge’ is niet makkelijk te bestempelen, dus ik gooi het maar onder het kopje “different”. Wat we hier hebben is een mengelmoes van heavy, power, een beetje doom, een beetje grunge, en prog. Alhoewel die combinatie zeker interessant kan zijn, is hetgeen we hier te horen krijgen verre van dat. De nummers zijn te traag en de beste man moet heel hard zijn best doen om je bijna letterlijk, maar tevergeefs, er doorheen te slepen. De riffs hebben weinig om het lijf, en de solo’s en melodieën nog minder. Zelfs de drums en percussie, waar de man in gespecialiseerd schijnt te zijn, hebben weinig te bieden. Technisch? Wellicht. Interessant? Geen moment! De verveling slaat gelijk al bij de eerste nummer toe. En dat wordt allemaal nog eens verslechterd door de zang. Van alles wat de man op deze plaat presteert is de zang veruit het slechtste. Niet alleen heeft hij geen mooie stem, maar ook totaal geen power. Hij schreeuwt constant zijn longen uit het lijf, maar zonder enig impact te hebben en zijn zanglijnen zijn ronduit irritant. De belabberde productie maakt het allemaal ook niet aangenamer. De speeltijd van 51 minuten is dan ook een ware kwelling voor mij. Sorry hoor, maar werkelijk alles aan deze plaat is beneden de maat. En hier moet men zijn/haar zuurverdiende centen aan spenderen terwijl er tegenwoordig zóveel kwaliteit beschikbaar is?