Masters Of Disguise - Alpha / Omega

Masters Of Disguise - Alpha / Omega

Label : Limb Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Met ’Back With A Vengeance’ en ’The Savage And The Grace’ heeft het Duitse MastersOf Disguise al twee ontzettend sterke albums uitgebracht vol prachtige 80s heavy/speed metal in het straatje Savage Grace, Liege Lord, Griffin, Omen en soortgelijke acts. De band bestaande uit doorgewinterde muzikanten (van o.a. Roxxcalibur, Viron, Trance etc.) maakte een uitstekende indruk middels krachtige, pakkende songs en sterke performance, en wist volop de sfeer van de jaren 80 te doen herleven, zonder maar een moment oubollig of gedateerd te klinken.

Ondertussen heeft vocalist Alexx Stahl ook de microfoonpositie bij Bonfire bezet, maar heeft ondanks de drukke liveschema van die band tijd gevonden om mee te werken aan een nieuwe Masters Of Disguise album, die eind vorige maand het levenslicht zag. Het doet mij deugt te zeggen dat ‘Alpha / Omega’ geen verrassend album is geworden en precies in dezelfde stijl verder gaat als die van diens voorgangers. Zodra men na de intro uitbarst met het fantastische ‘Sacrifice’ en Stahl zijn krachtige strot opentrekt is de band meteen herkenbaar en kan het headbangfestijn aanvangen. Een speed metalknaller van de bovenste plank zoals we dat van de heren gewend zijn. Op de daaropvolgende ‘Demons From The Past’ kan de nek zelfs een tandje sneller aan het werk. Met het titelnummer, ‘Killer’s Redemption’, ‘Witchhammer’ en ‘The Leech’ heeft de plaat nog een aantal van zulke snelheidsduivels. De riffs en solo’s worden genadeloos op je afgevuurd, en Stahl bewijst nogmaals één van de beste vocalisten van tegenwoordig te zijn. Wat een power heeft deze man in zijn stem! Werkelijk fantastisch. Begrijp me echter niet verkeerd, want de nummers bevatten voldoende afwisseling, en er gebeurt zoveel dat je bij de les wordt gehouden.

Naast de overheersende speed metal krakers krijgen we met ‘Sign Of The Cross’ een Vicious Rumors-achtige een sterke mid-tempo stamper. De langzamere ‘Shadows Of Death’, die ballade-achtig aanvangt en vervolgers voorwaarts galoppeert is ook een goed nummer, maar doet mij een stuk minder. Traditiegetrouw komt uiteraard ook een eerbetoon aan Savage Grace en de beruchte agent Knutson voorbij; ‘Knutson III: Nemesis (I Am The Law)’. Dit is een zeer afwisselende song alles heeft waar Masters Of Disguise kenmerkt en heeft een duistere sfeer, maar desondanks kan deze niet tot mijn doordringen. De horrorachtige, bijna-gesproken stukken slaan bij mij niet aan, en ook de vrouwelijke stem op het einde van de song vind ik gewoon niet mooi (ook al zijn ze van zeer korte duur). Maar goed, dat mag de pret niet drukken, want alles bij elkaar is ‘Alpha / Omega’ een erg sterke plaat en wederom een kwalitatief hoogwaardig speed metal juweeltje. Naast de tien eigen composities bevat (let op) de cd-versie een gave uitvoering van Exciter’s ‘Black Witch’, die erg goed bij de rest van het materiaal past. Kortom: een must voor de liefhebbers van traditionele heavy/speed metal.