Krane - Pleonexia

Krane - Pleonexia

Label : Czar Of Crickets Productions | Archiveer onder post rock / post metal

Cedric : Krane is afkomstig uit Zwitserland en presenteert ons met ‘Pleonexia’ hun tweede album sinds hun oprichting in 2012. Hun eerste plaat, ‘Ouroboros’, werd reeds een viertal jaar geleden uitgebracht, maar door een zware zoektocht naar geschikte bandleden liet het tweede album wat langer op zich wachten dan gepland. Nu de band eindelijk een stabiele bezetting heeft weten op te zetten was de tijd rijp om ‘Pleonexia’ op te nemen en aan de wereld voor te stellen.

De Zwitsers hebben het nieuwe album volledig opgenomen in hun eigen repetitieruimte om de (digitale) inmenging van een professionele studio te vermijden, enkel de mastering werd uit handen gegeven en werd uitgevoerd door Simon van BlackArtAudio. Deze manier van werken heeft Krane zeker en vast geen windeieren gelegd want ‘Pleonexia’ klinkt productioneel echt top! Alle lagen van de muziek komen zeer helder naar voor in de mix, de organische post rock/metal sound klinkt levendig en contrastrijk. Dat is alvast een goed begin voor het slagen van deze nieuwe release.

Muzikaal bevindt de band zich in het instrumentale spectrum waarin je ook bands als Isis of Russian Circles kan terugvinden, maar ook de kracht en donkere sferen van bands als Red Sparowes, Cult Of Luna en Neurosis kan je bij vlagen terughoren in de songs op ‘Pleonexia’. De band heeft een geslaagde balans gevonden tussen zacht en hard, ongecompliceerd en complex, beukend en zalvend. Hierdoor is de muziek op dit nieuwe album boeiend van begin tot eind en wordt zang echt nergens gemist. Waar ik post rock vaak te ‘braaf’ vind klinken slaagt Krane er mooi in om regelmatig donker en dreigend uit de hoek te komen. De climaxen in de songs beuken recht in je gezicht en houden je in spanning om te horen wat er zal volgen. Men vertelt een verhaal over conflicten, oorlog en spanning, maar het voordeel bij instrumentale muziek is dat je als luisteraar je eigen verhaal aan de muziek kan koppelen.

‘Pleonexia’ van Krane is zonder twijfel één van de sterkste releases binnen dit genre dat ik de afgelopen tijd heb gehoord. Geen plat gezeik, geen eindeloos gitaargepiel zonder doel en geen gebrek aan intensiteit. Fans van de stevigere soort post rock/metal moeten ‘Pleonexia’ zeker gaan beluisteren. Op een tour met Russian Circles zou de band niet misstaan en muzikaal zeker niet moeten onderdoen voor deze grootmeesters.