Hanging Garden - I AM Become

Hanging Garden - I AM Become

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder doom metal

Vera : Nu Swallow The Sun en Ghost Brigade het wat kalmer aandoen, kunnen we gelukkig toch terecht bij het evenzo Finse Hanging Garden dat steeds prachtige melancholieke doom/death metal albums uitbrengt. Intussen zijn ze toe aan het vijfde album – al waren er ook nog twee MCD’s die de moeite waren – en die opvolger van ’Blackout Whiteout’ is de perfecte soundtrack om de herfst in te gaan, mijmerend over vergane schoonheid en betere tijden.

De songs op ‘I Am Become’ gaan allemaal over het verlies van geliefden en alle gevoelens die daarbij te pas komen. Dit resulteert uiteraard in een erg gevoelig, diepgaand aantal songs waarin we ons kunnen verliezen in verregaande melancholie. De atmosferische metal in ‘As Above, So Below’ en het van zwevende leads voorziene ‘Heartfire’ kent omfloerste cleane zang en ruwe grunts van zanger Toni Toivonen, maar in het tweede nummer zijn er ook grunts van Amorphis’ Tomi Joutsen. De single ‘Elysium’ heeft de weemoedige sereniteit van Katatonia, terwijl drassige riffs en zwevende keyboards het timbre van ‘Our Dark Design’ bepalen. Hier horen we ook even gastzanger Niko Kalliojärvi (ex-Amoral, Humavoid) en hij is tevens verderop te horen in het heftige ‘From Iron Shores’. Sommige songs bevatten zelfs grafspreuken in de Finse taal hetgeen het van stuwende baspatronen voorziene ‘Kouta’ een beklijvend etnisch aureool geeft. Het is heerlijk wegdromen op deze rustige, maar boeiende muziek, met het zeven minuten lange ‘One Hundred Years’ als één van de hoogtepunten. Hier is het gitaarwerk echt ontroerend mooi! Tomi Joutsen voegt op het einde van ‘Forty One Breaths’ nog wat cleane zang in de Finse taal toe en de afsluiter ‘Ennen’ eindigt met mooie samenzang waarin de vrouwelijke zang van Riikka Hatakka te horen is. Wie de vorige albums van Hanging Garden kon smaken, zal ook deze meteen een warm plekje in zijn/haar hart geven. Wederom topklasse voor de fans van de eerder vernoemde bands!