Grave Pleasures - Motherblood

Grave Pleasures - Motherblood

Label : Century Media | Archiveer onder gothic metal

Vera : Eerst was er Beastmilk, toen was er Grave Pleasures die hun debuut ‘Dreamcrash’ uitbrachten in 2015. Na enkele bezettingswijzigingen heeft de band zich herpakt en levert met ‘Motherblood’ een potig new wave/post punk album af. We vinden leden van Beastmilk, Hexvessel (de Britse zanger Mat McNerney) en Oranssi Pazuzu (gitarist Juha Vanhanen) in hun rangen en ze zetten de traditie van Finland als uitstekend gothic rock land verder op de kaart, zij het meer in jaren tachtig stijl met The Cure, The Sound en Joy Division als grote voorbeelden.

Terwijl we dit schrijven is ‘Motherblood’ al een hit in Duitsland en speelt de band de eerste concerten voor dit nieuwe album. De ‘death rock’ van het vijftal (waaronder vier Finnen uit Helsinki) ligt aangenaam in het gehoor, is meestal dansbaar, maar heeft tekstueel een gitzwart, macaber randje. Flirten met de dood en de Apocalyps staan centraal in de teksten en dit roept een Koude Oorlog sfeer van de jaren tachtig op (al is dit thema ook bijzonder hedendaags). Men trapt af men twee uptempo vlotte songs in de vorm van ‘Infatuation Overkill’ en ‘Doomsday Rainbows’, terwijl ‘Be My Hiroshima’ ook wel wat aan het schromelijk ondergewaardeerde Pyogenesis doet denken. Sisters Of Mercy fans zullen zich zeker vinden in de lage zang van Mat en de uitwaaierende, gierende gitaren die zo eigen zijn aan new wave (met The Cure en U2 op kop). Strakke bas- en drumpatronen beheersen songs als ‘Mind Intruder’ en ‘Deadenders’. Het toppunt van morbide decadentie is echter ‘Atomic Christ’ waarin David Tibet van Current 93 een preek opvoert vooraleer het bezwerende nummer zich ontplooit in een beklijvende cadans. Schril in contrast met de vlotte uptempo songs, gaat men diep in een apocalyptisch pleidooi om te dansen op de afgrond van het bestaan en daar is het gitzwarte ‘Haunted Afterlife’ een mooi voorbeeld van. ‘Motherblood’ is een new wave plaat van deze tijd, bijzonder intrigerend in het genre.