Godsticks - Faced With Rage

Godsticks - Faced With Rage

Label : KScope | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Al sinds 2006 zijn de heren van Godsticks aan de weg aan het timmeren en hebben al een aantal albums mogen uitbrengen. Collega Bart luisterde eerder naar ’The Envisage Conundrum’ (2013) en ’Emergence’ (2015) en was zeer lovend over de muziek van de Britten! Eerder dit jaar mochten de heren van Godsticks op tournee met The Pineapple Thief, toch wel een behoorlijke naam in het genre, en komt de band, na slechts twee jaar, weer met een nieuwe plaat, genaamd ‘Faced With Rage’.

Hoewel de heren van Godsticks een geheel eigen stijl binnen het progressieve rock genre hebben, lijkt de muziek nog het meeste op die van Porcupine Tree. Na het eerste nummer geluisterd te hebben ben ik vrij enthousiast, instrumentaal is het érg goed en vocaal klinkt het zeker niet slecht. De gitaar partijen van Gavin Bushell en Darran Charles stelen de show, de ondersteunende, ‘groovende’, drum van Tom Price en bas partijen Dan Nelson zijn precies zoals ze horen te zijn! De structuur van de liedjes zit goed in elkaar, over het algemeen, echter wordt het hier en daar een beetje repetitief. Als ik het album zou moeten beoordelen op de instrumentale versie zou ik waarschijnlijk een 85/100 geven. Zoals hieronder te zien is heb ik dit niet gegeven, dus waar gaat het mis? Charles, die naast gitaarspelen ook zingt in de band, is een zanger met een zeer gelimiteerd bereik. Zijn zangpartijen zijn over het algemeen niet zo sterk en mist hij kracht en emotie om de luisteraar echt geboeid te houden. Jammer, want hierdoor verveeld de muziek iets te veel en moet ik er echt tien punten vanaf halen.

Ik had vooraf wat reviews gelezen van voorgaande albums en las een aantal keren terug dat men vond dat deze band wel een doorbraak verdient. Daar ben ik het eigenlijk ook wel mee eens want het is echt wel een goed album geworden, ik denk echter niet dat dit gaat gebeuren zonder dat de band een goede zanger aantrekt. Fans van Porcupine Tree en The Pineapple Thief mogen deze band wel in de gaten houden! Fans van de eerdere Godsticks albums zullen hier absoluut van genieten.