Genus Ordinis Dei - Great Olden Dynasty

Genus Ordinis Dei - Great Olden Dynasty

Label : Eclipse Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Met de heruitgaven van ’The Middle’ en de naamloze EP maakten we kennis met de weelderig georkestreerde melodieuze death metal van het Italiaanse Genus Ordinis Dei. Verdienstelijke albums, maar wel overdadig en het core randje van de extreme vocalen van gitarist Nick K deed daar nog een schepje bovenop.

In de zomer van 2016 keerde de band terug naar de Domination studio met de Italiaanse Jens Bogren (even actief) Simone Mularoni (DGM, Empyrios) als producer. Ze stonden plots zonder label, maar redding kwam van Lacuna Coil waarmee ze een lange Europese tournee konden doen. Daar maakten ze zo’n goede beurt dat de labels bij wijze van spreken in de rij stonden om hen te tekenen bij thuiskomst. Dat is geluk hebben! ‘Great Olden Dynasty’ is een zijverhaal bij de trilogie waar het viertal aan bezig is en bevat tien tracks vol technische hoogstandjes. Het is allemaal verbluffend virtuoos, maar soms ook wel vermoeiend. De energieke opener ‘The Unleashed’ schiet spoedig los en overlaadt ons met moderne metal, toetsenlagen op de achtergrond, ruwe grunts en een vinnige gitaarsolo. ‘You Die In Roma’ vangt filmisch aan en hier komen eerder schreeuwerige zangpartijen in voor, iets wat meermaals zal aangewend worden. Gesproken passages – zoals in ‘Cold Water’ - duiken eveneens meer dan eens op. ‘The Flemish Obituary’ is als langere track een hoogtepunt. Een plechtig orgelintro leidt naar massieve koorzang en dat is werkelijk mooi. Even verder is ook ‘Mortem’ een boeiende track. Net wanneer het allemaal wat in dreigt te zakken, wordt onze aandacht getrokken door ‘Salem’ waarin Cristina Scabbia van Lacuna Coil enige zanglijntjes overneemt. Een volwassen album van een band in volle expansie.