Gary Moore - Blues And Beyond

Gary Moore - Blues And Beyond

Label : BMG | Archiveer onder hardrock / aor

Cor : Stiekem had ik gehoopt op de release van nog niet uitgebracht studiomateriaal (wat ongetwijfeld nog op vele planken ligt te verstoffen) als eerbetoon aan de veel te vroeg overleden gitaarheld. Van de periode vlak voor zijn dood is bekend dat de man weer met meer rock georiënteerde nummers aan het werk was en de laatste keer dat ik hem zag, was hij ook dat beslist nog niet verleerd. De blues is echter natuurlijk wel het werk waarvan de meeste mensen hem kennen en daarom is het voor een label de veiligste keuze voor de release van postuum werk. Er zijn al vele blues gerelateerde verzamelaars van Gary Moore verkrijgbaar en daarom zal dit volgens sommigen waarschijnlijk een zoveelste “best of/uitmelk plaat” lijken, maar in meerdere opzichten is dit wel het ultieme blues verzamelwerk.

‘Blues And Beyond’ is namelijk in verschillende variaties beschikbaar; als dubbel CD met inderdaad zo’n beetje de beste blues gerelateerde nummers verzameld (ook verkrijgbaar op vinyl!), en als CD boxset met twee extra CD’s met geremixt live materiaal (waaronder enkele niet eerder uitgebrachte versies), het eerste officiële biografisch boek en enkele hebbedingetjes als concertkaartje, uitnodiging en VIP armbandje. Die eerste versie kan erg geschikt zijn voor eenieder die nog niets in huis had van Gary’s blues repertoire, en de tweede optie is toch een must have voor de fans omdat die live versies toch heel erg lekker zijn en weer echt iets toevoegen. Dit blijft toch een fenomeen; het studio werk van de man is al indrukwekkend, maar de live versies zijn waarlijke meesterwerken. Sommige iets mindere studiowerken kon deze man tot ongekende hoogte brengen in zijn gepassioneerde live vertolkingen en de vele nummers die als studioversie al groots waren, kregen nog een extra boost als ze live werden gespeeld. Volgens mij is dit een kenmerk van de betere ras muzikant; door vakmanschap te combineren met bezieling, je muziek nog beter over laten komen wanneer je het live speelt.

Het boek heb ik nog niet kunnen bekijken, maar aangezien er naar mijn weten op dit gebied nog maar weinig noemenswaardigs op de markt is gekomen na het in 1986 uitgegeven beknopte werkje van Chris Welch, zal deze eerste officiële door Harry Shapiro geschreven biografie zeker de moeite waard moeten zijn. Voor de echte liefhebbers zal het dus toch de box moeten worden en wanneer je dan zoals ik zelf ook nog eens een voorkeur voor vinyl hebt, moet de set van vier elpees ook aangeschaft worden omdat veel van dit werk nooit op vinyl is uitgekomen; of je moet natuurlijk gaan voor de limited edition box met CD’s, Elpees, en nog meer goodies. We worden maar weer verwend! (zolang je er voor betaald natuurlijk) Hopelijk is dit echter niet de laatste release van materiaal van deze meester en zullen ook andere nog niet uitgebrachte werken beschikbaar komen voor de vele liefhebbers, waaronder ondergetekende.

Meer informatie