Frontstreet - Reality Check

Frontstreet - Reality Check

Label : Eigen beheer | Archiveer onder nu metal

Berto : Als je als metalhead de lachers op je hand wil hebben, dan moet je zeggen dat je van rap metal houdt. Men denkt dan direct aan een band als Limp Bizkit en die maffe gitarist en zijn verkleedpartijen. Maar een band als Rage Against The Machine of System Of A Down horen eigenlijk ook tot dit genre en dan heb je al gelijk wat meer credibility. Frontstreet is een vrij jonge band uit Lelystad die vol trots de nu- metal vlag hoog houdt. En terecht, want hun debuut album ‘Reality Check’ is een volwaardig metal album geworden, waar weliswaar in rapvorm wordt gezongen, maar muzikaal is het gewoon lekkere metal. V

erwijzingen naar de eerder genoemde bands liggen natuurlijk voor de hand, maar Frontstreet laat wel een eigen gezicht zien. Een song als ‘Bad Habit’ is naast een lekker heavy nummer ook een song die internationale klasse uitstraalt. Frontstreet geeft de sound een moderne twist door veelvuldig samples en elektronica toe te passen, maar het draait allemaal wel om de gitaar. Zanger Martijn Huyskes rapt zich soepel door de nummers heen en heeft een prettig geluid, waardoor je naarmate het album vordert je steeds minder door hebt dat er gerapt wordt. Het album staat vol met lekkere songs, waarbij ‘Ghost Town’ voor mij een van de meest pakkende songs is, maar alle 14 zijn ze uitstekend. Tijdens ‘Panic Wave’ kan je denken van ‘laat dat schreeuwen maar achterwege’ en het tempo mag wat meer variëren, maar ‘Reality Check’ is een modern Nederlands metalen album geworden, en het is ook een album van een band die zich durft te begeven in een genre dat niet altijd even serieus wordt genomen en dat verdient nog eens extra lof.