Fozzy - Judas

Fozzy - Judas

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Wim R. : Hierbij het zevende product van het uit Atlanta afkomstige Fozzy. De meest in het oog springende bandleden zijn zanger en voormalig WWE-worstelaar Chris Jericho en Rich Ward, mogelijk bekend als gitarist van Stuck Mojo. De band bestaat sinds 1999 en ‘Judas’ is het tweede album dat de band voor Century Media heeft ingeblikt. Voor dit album heeft de band een time out genomen en is de samenwerking aangegaan met songwriter Johnny Andrews. Andrews heeft eerder nummers gepend voor Halestorm, Tarja Turunen en Three Days Grace. Hiernaast heeft Andrews de productie verzorgd. ‘Judas’ is voorzien van een prima, vette productie, ook wel noodzakelijk voor dit type heavy, nu metal achtige rock. In mei van dit jaar was de titeltrack ‘Judas’ al op de mensheid losgelaten en heeft al 6 miljoen views op YouTube bereikt.

Fozzy heeft wel wat pareltjes geproduceerd op ‘Judas’. Opener en titelrack ‘Judas’ trapt de deur op gepaste en brutale wijze open met ‘Drinking With Jesus’ als furieus vervolg. ‘Painless’ is een heerlijk, heavy nummer. Het wat langzamere en slepende ‘Wordsworth Way’ mag ook zeker niet onbesproken blijven. Hier en daar worden de nummers ondersteund met wat synth sounds of een keyboardloopje, op dit album sluit het prima aan op het songmateriaal en voegt ook wat toe. Er komt in ‘Three Days In Jail’ zelfs wat rap om de hoek kijken, wat wonderwel goed uitpakt in combinatie met de logge gitaarsound van Ward. ‘Capsized’ is een gegarandeerde livekraker, de energie spat ervan af met een lekkere wah wah solo van Ward als toetje. Chris Jericho is een worstelaar die prima zingt of is ’t nu andersom? Al met al weet de man met zijn Fozzy-genoten te overtuigen met ‘Judas’. In november is Fozzy in de Q Factory in Amsterdam te zien, en dat kan weleens een mooi feestje worden.