Fateful Finality  - Mankind

Fateful Finality - Mankind

Label : Fastball Music | Archiveer onder speed / thrash metal

Dennis : In 2012 won de Zuid-Duitse thrash metal band Fateful Finality de Wacken Metal Battle Germany en mocht het het land vertegenwoordigen op de Finale van Wacken Metal Battle 2012. Ondanks dat de band daar niet won, wist de band wel een platencontract te scoren en zo verscheen het tweede album ‘Battery’ toch pas drie jaar later via het independent label SPV GmbH. Misschien verloren de vier heren door de grote pauze toch wat aan momentum en zo is de band inmiddels bij het kleinere, maar niet minder interessante label Fastball Music terechtgekomen.

‘Mankind’ is het derde album van Fateful Finality, waarop de band twaalf nieuwe stukken presenteert plus een intro en een bonus track. Vet groovende thrash metal met afwisselende brute zang van Simon Schwarzer en heldere zang van Patrick Prochiner die elkaar naadloos aanvullen. Het album begint met een spannend intro welke direct de toon zet voor de atmosfeer op de rest van het album. Met de eerste track ‘Autonomous’ komt Fateful Finality gelijk lekker stevig over, van het tweede nummer ‘Now More Than Ever’ heeft de band ook al een knallende videoclip opgenomen en dit is meteen ook één van de sterkste nummers van het album met rollende dubbele bassdrums, sterke solo gitaren en agressieve zanglijnen. ‘Mouth Plug Money’ ontpopt zich na enkele luisterbeurten tot een echte oorwurm en zo heeft elk nummer op dit album wel iets leuks in petto voor de thrash metal fans onder ons. Daarmee is ‘Mankind’ uiterst geschikt voor liefhebbers van Machine Head, Testament, Darkane, Lamb of God of Exodus. De bonustrack ‘Plaque in the Rain’ is een goed opgebouwde ballad die rustig begint en langzaam naar een climax toe werkt, zoals Testament dat bijvoorbeeld ook deed met hun nummer ‘The Ballad’ of ‘The Legacy’. Absoluut niet verkeerd!

‘Mankind’ werd opgenomen, gemixed en gemastered door Chris Schäfer in de CLS-Multimedia Studio en de productie is dik in orde met een uitgebalanceerd en krachtig geluid. Fateful Finality levert met ‘Mankind’ hun sterkste release tot dusver af en ik ben benieuwd hoe de band zich de komende tijd gaat ontwikkelen. Thrash metal fans die de band nog niet kennen kan ik zeker de videoclip van ‘Now More Than Ever’ hier beneden aanraden (en de rest van het album natuurlijk ook).