F.K.Ü - 1981

F.K.Ü - 1981

Label : Despotz | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Oeeeeh Yeah! De Zweedse moshoholics F.K.Ü. (afkorting voor Freddy Krueger’s Ünderwear!) komen maar liefst vijf jaar na het ijzersterke ‘4: Rise Of The Mosh Mongers’ met de opvolger. Maar verdomme het was de moeite van het wachten zeker waard. Op de voorgaande vier langspelers wisten de heren volledig te overtuigen met hun onvervalste, keiharde en snelle, typische 80s thrash/crossover, hun op horrorfilms-gebaseerde teksten en, niet te vergeten, gevoel voor humor.

Op ‘1981’gaat men – gelukkig – in dezelfde stijl verder. De vijfde langspeler is dan ook precies hetgeen wat je van F.K.Ü. kan verwachten; diep in de jaren tachtig-gewortelde, lekker opgefokte thrash en crossover die je uitnodigt om de nekspieren genadeloos aan het werk te zetten en alles en iedereen naar de klote te moshen. Als je nog niet bekend bent met deze geweldenaren, moet je denken aan een combinatie van het oeroude werk van bands zoals Slayer, Overkill, Suicidal Tendencies, S.O.D., D.R.I., Anthrax, Nuclear Assault, Tankard e.v.a. En voor meer actuele vergelijkingen kun je F.K.Ü. gerust in één adem met bands zoals Gama Bomb, Dr. Living Dead!, Municipal Waste, Birth A.D. en Evil Invaders noemen.

Als je echter denkt dat F.K.Ü. één van die band is die een graantje mee wil pikken van de herboren populariteit van het genre moet ik je teleurstellen. De geschiedenis van deze maniakken namelijk gaat terug naar 1987, en al was de begin periode te verwaarlozen (daar er niks gebeurde), was de heroprichting in 1997 en kwam het debuut, ‘Metal Moshing Mad’ in 1999 uit. Dus alles voordat dit soort muziek weer “in” was. De voorliefde voor echte thrash druipt dan ook van deze band af, waardoor men bijzonder oprecht, en in vergelijking met sommige nieuwere bands vele malen authentieker klinkt.

Gelukkig laten de heren qua niveau en techniek ook geen ruimte voor discussie, en bewijst vocalist Larry hier één van de beste zangers in het genre te zijn. Hij klinkt niet alleen behoorlijk agressief en intens, maar weet ook veel afwisseling in zijn stem te brengen. In tegenstelling tot vele collegae is hij ook daadwerkelijk aan het zingen. Alles bij elkaar krijgt men het moeiteloos voor elkaar om je gedurende driekwartier volledig gefocust te houden. Zelfs na meerdere luisterbeurten achter elkaar blijft de plaat rechtovereind staan en verveelt niet. Naast de veertien eigen composities krijgen we als bonus een hele gave uitvoering van Death’s ‘Evil Dead’.

‘1981’ is dan ook één groot hoogtepunt, en een sterke, nostalgische, pure thrash plaat, en een absolute verrijking voor elke thrash collectie, en voer voor 80s thrashers. Kijk trouwens ook naar de prachtige hoes, die net zoals de muziek 80s uitschreeuwt. Dus zet je schrap en laat je terug in de tijd moshen, en reken erop dat je niet zonder een paar blauwe plekken er van afkomt.