Eastern High - Garden Of Heathens

Eastern High - Garden Of Heathens

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Soms luister je wel eens naar een album waarop alles in principe goed klinkt maar dat je het toch niet helemaal overtuigd bent, dat heb ik bij het nieuwe album van de Zweedse band Eastern High. De band, die pas een jaar bestaat, komt al snel met een debuutalbum aanzetten, die dezelfde titel draagt als de bandnaam. Eigenlijk telt de ‘groep’ maar twee leden, Johan Svensson (gitaar) en zijn broer Ola Svensson (zang), hoewel het nergens vermeld staat vermoed ik dat de drums zijn geprogrammeerd. Het album is opgenomen en gemixt in de Wisseloord Studios waar grote metal artiesten de broertjes al zijn voorgegaan, zoals Nick & Simon, de Vengaboys… ehhh, ik bedoel natuurlijk Delain, Queensrÿche en Rammstein.

De gebroeders Svensson brengen ons een album vol met harde progressieve metal waar je grunts en/of screams bij zou verwachten. Het is echter zo dat het grootste deel van het album clean gezongen wordt, op een manier die mij een beetje doet denken aan Ghost. Op zich is dat wel origineel en vind ik het wel interessant, de zang van Ola is namelijk best wel goed, maar ik mis op een gegeven moment toch de agressiviteit in de vocalen en dat komt dan helaas niet vaak genoeg te voorschijn. Ik zou dan liever iets minder origineels willen horen dat ik wel cool vind. De gitaren van Johan zijn wel heel cool en is echt de kracht achter het album, zijn gitaarpartijen dragen het album volledig. De (geprogrammeerde?) drums klinken strak, wat mechanisch, maar doen eigenlijk voor een debuut album wel wat ze moeten doen.

Eigenlijk mag ik niet zeuren want voor een debuutalbum doen de broertjes het goed! Wat mij betreft mogen de vocalen vaker agressiever klinken en wat minder vaak clean en dan gaan we praten over een echt goed album. Prima debuut, maar ik ben nog zeker niet weggeblazen.