Drakonis - The Great Miasma

Drakonis - The Great Miasma

Label : Hostile Media | Archiveer onder black metal

Release type: Mini-CD

Elisabeth : De combinatie uit black metal en death metal is met zekerheid niet echt de makkelijkste keuze als wij het over het versmelten van verschillende metal genres zouden hebben. Als je mij vraagt zijn bands die hier echt goed in geslaagd zijn redelijk zeldzaam. Ik ga dus ook met een stukje scepsis, maar toch met een hoop nieuwsgierigheid aan de eerste luisterbuurt van de tweede EP van het Noord-Ierse Drakonis. Achteraf baal ik er wel een beetje van dat de eerste EP helemaal aan mij voorbij is gegaan, want Drakonis weten mij muzikaal met hun drie songs bevattende EP te overtuigen. Black metal staat hier duidelijk in de voorgrond en kunnen wij bij de death metal eerder van wat invloeden spreken dan echt een voelbaar gedeelte death metal en dit rondt het geheel dan ook heel erg fijn af. Een hele hoop goede ideeën en verrassingen die onwijs goed op elkaar afgestemd zijn.

Interessant is ook het concept dat achter de gehele plaat staat. Drie songs en drie videoclips die dus in drie hoofdstukken het gehele verhaal van ‘The Great Miasma’ vertellen. Je moet ze dus allemaal gezien hebben, om het in zijn geheel helemaal te begrijpen en vind ik het een beetje jammer dat er op het moment dat ik deze tekst schrijf pas eentje gepubliceerd is en wacht ik zelf vol spanning op de twee volgende videoclips. Maar juist dit maakt ‘The Great Miasma’ en interessante plaat en dit is zeker een aanrader voor de secondwave black metal fan die van dat theatrale en overdreven geschminkte black metal dat ergens begin de jaren 2000 hun hoogtepunt had, houdt.