Disciples Of Power - Powertrap

Disciples Of Power - Powertrap

Label : Vic Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Re-release

Sjak : Disciples Of Power is een Canadese thrash metal band die oorspronkelijk opgericht werd als Warthorn in 1986 en een jaar later hun naam wijzigden in Disciples Of Power. De band werd geformeerd door zanger/gitarist Hart Bachmier, die drummer Brad Smith, bassist Scott Schilberg en gitarist Kent Harpen recruteerde om de line-up compleet te maken. In 1987 speelde men talloze gigs rondom thuisbasis Edmonton en werd er een eerste vier-track demo opgenomen. Na de eerste demo werd driekwart van de line-up vervangen en deden gitarist Maurice Williams, bassist Chris Chapman en drummer Dean Relf hun intrede. Met deze bezetting werd de ‘Power Of Death’ demo opgenomen, die opnieuw vier nummers bevatte. Deze demo zorgde voor interesse van Cargo Records, maar omdat die te lang twijfelden werd de debuutplaat ‘Powertrap’ in 1989 uitgebracht op het label Fringe Products.

Nu heeft Vic Records deze debuutplaat samen met de ‘Power Of Death’ demo opnieuw uitgebracht en de echte jaren tachtig thrash liefhebber zal dit materiaal zeker kunnen waarderen. De tien nummers die er op ‘Powertrap’ te vinden zijn worden vooral gekenmerkt door de snelle, ietwat chaotische gitaarriffs, de vele gitaarsolo’s en de schreeuwerige vocalen van Bachmier. Als je een band als Razor tot je favorieten rekent, dan moet je dit Disciples Of Power zeker eens uitproberen, want nummers als ‘Shades Of Grey’, ‘Powertrap’ en ‘Night Of The Priest’ hebben daar behoorlijk wat van weg. De productie is niet echt geweldig te noemen, maar dat is niet echt een showstopper in mijn beleving. In totaal heeft Disciples Of Power een vijftal full-length albums uitgebracht, maar dit debuut ‘Powertrap’ wordt door menigeen toch gezien als hun beste album. Mocht je als thrash liefhebber dit kleinood nog niet in huis hebben, dan kun je nu je slag slaan, zeker omdat je de ‘Power Of Death’ demo er als bonus bijkrijgt.