DieselBurner - Taueret

DieselBurner - Taueret

Label : Eigen beheer | Archiveer onder stoner

MoL : Na tweeënhalf jaar brengt DieselBurner de opvolger van ’Toadal’ uit, genaamd ‘Taueret’. De releaseparty werd gehouden op 14 oktober 2017 bij Baroeg, dat DieselBurner hun eerste optreden ooit gunde op de 2012 editie van Baroeg Open Air. DieselBurner noemt hun muziek ‘heavy rock’, ofwel een rock ‘n’ rollender-variant van stoner, met invloeden als Budgie en Blue Cheer, maar ook High On Fire en Baroness. Wat opvalt, en wat DieselBurner zo gaaf maakt, is het samenspel tussen gitarist/zanger Barry en drummer Ronald. Dit duo is een geoliede machine. Nog een voordeel is dat de nummers op ‘Taueret’ al veelvuldig live gespeeld zijn, waardoor het voor DieselBurner een eitje was om ze ook goed op plaat te krijgen.

‘Taueret’ – een Egyptische godin, wiens naam betekent ‘zij die groot/alomvattend is’ – opent toepasselijk met het instrumentale ‘Pyramid’. Of, zoals op de hoes staat vermeld, ‘Δ’. Overigens staat er nog een instrumentaal nummer op ‘Taueret’, genaamd ‘Feltching’. Lekker nummer, maar google dat woord ook even! Ook ‘3 Dead Hookers’, ‘Hippo’ en ‘Scat’ zijn prima nummers, waarop het goede samenspel van heavy rock te horen is. Ondanks dat het laatste nummer ‘Don’ ruim negen minuten duurt, klokt ‘Taueret’ in totaal 37 minuten voor de in totaal negen nummers. Op de hoes van ‘Taueret’ krijgt de pad van ‘Toadal’ er ook van langs. En het mag gezegd, ‘Taueret’ is een stap voorwaarts ten opzichte van ‘Toadal’. Binnen hun herkenbare geluid biedt DieselBurner op ‘Taueret’ meer variatie, waardoor zij tot het einde interessant blijft.

Koop die cd, maar doe dat dan vooral bij een liveshow, want dan geeft DieselBurner ook vol gas, getuige het verslag van 3voor12 Rotterdam.