Wo Fat - Live Juju – Freak Valley And Beyond

Label : Ripple Music | Archiveer onder stoner

Jurgen : De Texaanse stoners van Wo Fat komen met een goed stuk onversneden live album aanzetten. Het betreft hier een uitgebreidere release van het al in 2015 uitgebrachte ´Live Juju: Freak Valley´, dat een registratie is van een optreden van de band op het Duitse Freak Valley Festival in 2014. Op dubbel vinyl is daar nu een tweede registratie van een recente locale show in de Double Wide in Dallas aan toegevoegd. Daarop is voor het eerst nieuwe bassist Zack Busby te horen. Het resultaat is gedoopt in ´Live Juju – Freak Valley And Beyond.´ En, ook voor het eerst: het album is nu eveneens uit op cd.

Wo Fat is ondertussen een stevig gevestigde naam in de stonergemeenschap, met zes – over het algemeen – meer dan prima ontvangen albums. De overbekende stonerriffs van de mannen mogen dan niet overlopen van originaliteit, de wijze van hoe zij hun stoner aanpakken is daarentegen nog steeds uiterst aanstekelijk. Deze live release bevestigt dat weer.

Plichtsgetrouw aan riffscholing van Black Sabbath en met de nooit aflatende dampende grooves van Kyuss, gedoseerde zonkleuring van Fu Manchu en avontuurlijk gitaar-gesoleer als bij een Earthless of Radio Moscow, maakt in het kort wel een treffende referentiebeschrijving van Wo Fat. Een sound die nu op die twee live albums mogelijk nog beter aanhoort en doorademt dan op het studiomateriaal. Ook dit ´Live Juju – Freak Valley And Beyond´ geeft daarin veel. De groezelige, zompig fuzzende gitaarprevels, de moddervette, schurende bas en de stuwend doorrockende dan wel slepende, doomy ritmiek spatten in al hun stootkracht fijn rauw en direct van de opnames af. Met de afrondende boozey vocalen van zanger/gitarist Kent Stump, die in de takes lekker schraperig naar voren komen. Wo Fat op zijn best, in een maar liefst bijna tachtig minuten durend ´rifforama´. Zonder twijfel stomende doomy psych-stoner die staat. Waarvan de bands jam-karakter in de vier ´Dallas´-tracks wellicht nog een tikkeltje meer uitkristalliseert. Drie van de vier klokken over de tien minuten en voelen als waarlijk gevleugeld spinnende jams. Klinken bovendien nog een slagje dikker dan de opnames op Freak Valley. Het onderstreept wederom de kracht van deze lekker energieke en goed organische live plaat.