Witherfall - Nocturnes And Requiems

Witherfall - Nocturnes And Requiems

Label : Century Media | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Tragisch nieuws was er in december 2016 want Adam Sagan, drummer van de band Witherfall, had zijn gevecht met kanker verloren. De, op slechts 36-jarige leeftijd overleden, drummer speelde naast Witherfall ook in Into Eternity en Circle II Circle, niet de minste bands! De groep bestaat overigens sowieso uit muzikanten die we kennen van andere gezelschappen, zo speelde gitarist Jake Dreyer ook in Iced Earth en, samen met zanger Joseph Michael, in White Wizard. De band begon in 2013 als en trio en startte direct met het schrijven van muziek en mocht eerder dit jaar een platencontract ondertekenen met Century Media Records om het debuutalbum, waar Sagan nog op te horen is, uit te brengen genaamd Nocturnes And Requiems.

Voor ik het album aanzette hoopte ik oprecht dat het een goed album zou zijn, want hoe schrijf je een slechte recensie over een album waarvan de drummer er niet meer is? Gelukkig hoef ik daar niet achter te komen want het is een uitstekende plaat. De heren spelen metal in de stijl van Savatage, dus rauw met een vleugje prog, veel neoklassieke gitaarsolo’s en arpeggio’s. Het geluid doet mij af en toe denken aan die van de band Death, maar dan zonder de death metal elementen. De liedjes zijn uitstekend geschreven en kan ik bijna geen zwakke momenten op het album vinden, dit is met name te danken aan het fantastische gitaarwerk van bandleider Dreyer. Coole riffs, super vette gitaar solo’s, mooie akoestische gitaren, noem het maar op hij kan het allemaal. Ook de andere bandleden leveren erg goed werk af, de vleugjes keyboards dragen veel bij aan de sfeer van de liedjes, en de basgitaar en drums staan als een huis. De zang van Michael is niet overal sterk, bij vlagen is dit een storende factor, maar hij heeft toch ook veel momenten op het album die wél sterk zijn, daarmee maakt hij zijn mindere momenten meer dan goed.

Het zou mij niets verbazen als Witherfall hiermee een lading fans gaat binnenhalen want het is een lekker album geworden. Mochten ze besluiten door te gaan als band dan hoop ik dat ze Nederland niet zullen overslaan! Het is een vrij toegankelijke plaat geworden en is zeker niet exclusief voor de progressieve metal liefhebbers. Eigenlijk kan ik gewoon iedere metal fan een luisterbeurt aanbevelen, kans is groot dat je het wel goed vind!