Desolate Shrine - Deliverance from the Godless Void

Label : Dark Descent Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Als ik in één woord moet omschrijven hoe dit nieuwe album van Desolate Shrine klinkt, dan kom ik op grotesk. Maar dan wel zonder de gebruikelijke connotatie. Een ander woord kan ik simpelweg niet verzinnen. De Finnen maakten op mij al enorme indruk met de drie voorgaande albums waarbij de lat steeds een beetje hoger gelegd werd. De hooggespannen verwachtingen lossen ze ook volledig in.

Nog steeds levert dit drietal een dodelijke mix van death, doom en black metal waarbij ze een sfeer weten neer te zetten waar veel bands een puntje aan kunnen zuigen. Opener ‘The Primordial One’ beukt er meteen goed in en is meteen ook één van de snelste songs op het album. ‘Unmask The Face Of False’ is het langste en langzaamste nummer. Hierin komt de eerder door mij aangehaalde sfeer die de band weet te creëren het beste tot uiting. Soms moet ik door het gebruik van de keyboards en de diepe grunts zelfs aan onze landgenoten Faal denken. Zelf vind ik het nooit erg interessant om een album nummer voor nummer te ontleden. Het gaat mij meer of het geheel mij aanspreekt. Op dat vlak voldoet ‘Deliverance From The Godless Void’ helemaal. De band weet door middel van variatie en een prima productie een donkere, ongemakkelijke sfeer neer te zetten die tot de verbeelding spreekt. De acht songs vormen een indrukwekkend geheel. Ik moet ook het artwork vermelden waarvoor de multi-instrumentalist in de band LL (Lauri Laaksonen) verantwoordelijk is. Zoals op de voorgaande albums schilderde hij de hoes, die fantastisch aansluit op het muzikaal gebodene.