Wildness - Wildness

Wildness - Wildness

Label : AOR Heaven | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Het eerste zaadje voor de band Wildness werd geplant in de zomer van 2013 toen drummer en songwriter Erik Modin samen met de gitaristen Pontus Sköld en Adam Holmström nummers ging schrijven met een focus op zware gitaren, ondersteunende keyboards en aanstekelijke refreinen. In 2014 kwam zangtalent Gabriel Lindmark bij de band en op 1 september 2015 werd de eerste single ‘Collide’ uitgebracht, die op 14 januari 2016 gevolgd werd door de tweede single ‘Turning The Pages’. Kort hierna werd de band benaderd door AOR Heaven label manager Georg Siegl en werd er een platencontract getekend, zodat de band kon beginnen aan het gelijknamige debuut-album dat nu dan uiteindelijk verschenen is.

De twaalf nummers die op dit debuut-album staan worden gekenmerkt door lekkere, frisse gitaarriffs, sterke leadzang, veelvuldig gebruikte backing vocals en gemakkelijk in het gehoor liggende refreinen. Het is allemaal niet erg heavy te noemen en neigt af en toe zelfs wat naar pop-rock, maar het song materiaal is kwalitatief van een goed niveau, hoewel de originaliteit ver te zoeken is. Dat is echter helemaal geen probleem, daar nummers als ‘Stranger’, ‘Alibi’, ‘Collide’, ‘Falling Down’ en ‘Turning The Pages’ gewoonweg erg lekker wegluisteren en na een paar luisterbeurten niet meer uit je hoofd te krijgen zijn. Zanger Gabriel Lindmark is best wel een talent, die me in sommige stukken doet denken aan Jake Samuels van The Poodles en dat is wat mij betreft zeker geen slechte referentie. Het zou te ver gaan om dit nu als een echt spectaculaire plaat te gaan bestempelen, want dat is het nu ook weer niet, maar we kunnen wel stellen dat Wildness een zeer verdienstelijke debuut-plaat heeft afgeleverd.