Vuur - In This Moment We Are Free - Cities

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Wilco : De Nederlandse metal scene is momenteel net zo levendig als een noordwesterstorm op Texel. Band na band wordt opgericht en dit niet onverdienstelijk. VUUR is een nieuwe Nederlandse band die heel hoge ogen gaat gooien, neem dat maar van mij aan. Tijdens de try-out in Leeuwarden bleek al dat er zeer veel mensen geïnteresseerd waren in wat deze band zou brengen. De try-out was uitverkocht terwijl er nog maar één song uitgebracht was. Waanzin. Aan de andere kant zit een deel van de trots van de Nederlandse metal in deze band. We hebben het over Jord Otto, Ferry Duijsens, Johan van Stratum, Ed Warby en Anneke Van Gierbergen. Van Giersbergen zou aangegeven hebben om de heftigere kant van de muziek weer eens te willen ontdekken. En dat is gelukt. Niet dat we hier met een death metal album te maken, maar het album is over de gehele linie behoorlijk stevig en zwaar. Dit is 100% metal.

Het thema van dit debuut is de vrijheid die grote steden je kunnen geven, terwijl grote steden ook weer verstikkend kunnen werken. Wat kan de luisteraar van dit album verwachten? Ik persoonlijk ga heel erg hard op goede vocalen en dan sta je met de beste zangeres van Europa als band natuurlijk al 1-0 voor. Een goede zangeres heeft echter ook goede muziek nodig. Is daar sprake van? Ja natuurlijk. Dit album kent zeer bezwerende, beklemmende, boeiende metal songs. Ik zou het willen omschrijven als zeer melodieuze, progressieve metal. De algehele toon is melancholisch en toch hoopvol. Alsof een geliefde zeer tevreden afscheid van het leven neemt. De melodieën blijven niet zo maar hangen, maar zijn zo sterk dat je ze telkens weer wil horen en je elke keer weer voor nieuwe uitdagingen stellen. De vocale melodieën geven het album daarnaast een enigszins oosters sfeertje.
De drums zijn krachtig en double-bass wordt niet geweerd, ook gebeurt er qua drums veel meer dan het eenvoudig aangeven van het ritme. Voor de liefhebbers van gitaar geweld en solo’s is er ook veel te genieten. Het is echter niet alleen maar hosanna. Het album kent een dip bij ‘Days Go By – London’ (ja, de eerste single is de minste overtuigende song op het album) en ‘Sail Away – Santiago’. Deze songs zijn minder boeiend en missen grotendeels de pracht en praal die de andere songs wel kennen.

Zoals gezegd blijft het album niet in ééns hangen, toch is na de eerste luisterbeurt duidelijk dat we hier met een absolute topper te maken hebben. En toch is er bij elke nieuwe luistersessie weer meer moois te ontdekken. Liefhebbers van zware metal met veel melodie, prachtige zang, melancholie en veel afwisseling hebben hier met een absolute aanschafplicht te maken. Ik probeer VUUR trouwens zo veel mogelijk als een band te benaderen en niet als het project van die ene zangeres, maar het kan niet ontkent worden dat Anneke met haar zang een zeer bepalende stempel op de muziek drukt. Voordeel is dat ze dat absoluut fantastisch doet. Met haar heeft deze band een bijzonder sterk unique selling point in handen. Zij tovert schijnbaar moeiteloos de mooiste melodieën te voor schijn; perfect zonder afbreuk te doen aan emotie. Joost van de Broek heeft getekend voor de productie en dat heeft hij ook uitmuntend gedaan.

Nederland heeft er met VUUR een gegarandeerde topper bij waarvan ik ervan overtuigd ben dat dit niet tot de landsgrenzen beperkt blijft. Inmiddels weten we namelijk dat ze live net zo geweldig klinken.