Various Artists - Brown Acid, The Fifth Trip

Label : RidingEasy Records | Archiveer onder hardrock / aor

Jan-Simon : "Do not take the brown acid. The brown acid is bad" De beroemd-beruchte waarschuwing van Woodstock doet de wenkbrauwen fronsen bij deze compilatie van zeldzame Noord-Amerikaanse vroege hardrock, heavy psych en proto-metal uit de jaren zeventig. Als er iets is wat blijft hangen na het beluisteren van deze vijfde aflevering van een serie verzamelaars van obscure heavy rock, dan is het waarom er zo weinig van dit soort albums bestaan. Proto hardrock uit de vroege jaren zeventig, of hoe je het ook wilt noemen is dankzij de tsunami aan stoner retrobands van de laatste vijftien jaar aan een tweede leven begonnen. Of tenminste, dat zou je denken.

Maar waar intussen iedere oprisping van sixties garagepunkers is vastgelegd in monumentale compilatieseries zoals Pebbles, Nuggets en Back from the Grave (om de bekendste maar te noemen) en zelfs in onwaarschijnlijke locaties als Peru, Turkije en Botswana levendige lokale garagerock scenes blijken te hebben bestaan, is het raar dat er zo weinig aandacht voor de hardrock underground van de vroege jaren zeventig is.

De Brown Acid serie van het kleine Riding Easy records vult deze leegte met verzamelaars waarbij de selectiecriteria vooral lijken te zijn dat het obscuur, op de een of andere manier heavy (dus veel fuzz en distortion) en Noord-Amerikaans is. Dus vinden we op dit vijfde deel tien zeer uiteenlopende tracks uit alle hoeken en gaten van de Verenigde Staten en Canada. De samenstellers hebben zich tactisch opgesteld op de T-splitsing in de muziekgeschiedenis waarlangs alle heavy bands van de vroege jaren zeventig denderden. Sommigen gingen linksaf en waren aldus wegbereiders voor de punk die een paar jaar later zou losbarsten, anderen gingen rechtsaf als proto-metal en een enkeling raasde blind rechtdoor in een doodlopende straat, zoals het Canadese Flasher dat met ‘Icky Bicky’ een curieus staaltje heavy funk à la Mothers Finest en Sly Stone – maar dan anders – aflevert.

Bijna alle bands op deze vijfde trip zijn een overtreffende trap van obscuur. In sommige gevallen waren zelfs geen mastertapes meer te vinden en is de song rechtstreeks van een krakende single op deze compilatie gekwakt, zonder enige vorm van oppoetsen. Het heeft op zich ook wel weer zijn charme. Bij de enige legendarische track (relatief natuurlijk!) op het album ‘No Reason’ van de illustere Captain Foam voegt het gekraak zelfs enige charme toe aan de van reverb en fuzz uit zijn voegen barstende monstertrack. ‘No Reason’ heeft om begrijpelijke redenen een zekere status vergaard, want man o man wat een bak herrie produceerde dit duo uit het provincieplaatsje Canton, Ohio in 1968. Na het horen van dit ongeproduceerde en ongepolijste juweeltje ga je je afvragen wat er met de muziekwereld gebeurd zou zijn als gitarist Richard Bertram een carrière in de muziek de voorkeur had gegeven boven de wondere wereld van de chemie (waarin hij overigens volgens de onofficiële verhalen een fortuin vergaarde met het uitvinden van roestwerende middelen). Het album gaat verder met meer fuzzende heavy psych van George Brigman en Finch, heeft een psychedelisch progrock uitstapje naar Canada met ‘Clockwork’ van Cybernaut en valt vervolgens weer terug naar de bekende wereld van de garagerock met Fargo. Het gaat te ver om hier alle songs te noemen. Uiteraard is niet alles even geweldig en is de opnamekwaliteit passend bij de hoge mate van obscuriteit van de songs. Wat ze verbindt is het vette, zwaar vervormde gitaargeluid en de onvoorwaardelijke liefde van de samenstellers die hemel en aarde bewogen hebben om de pareltjes op ‘Brown Acid, the Fifth Trip’ voor ons bij elkaar te zoeken. Als we alle stoner en seventies-hardrock-retro bands van tegenwoordig nog een tip mogen geven: vergeet Black Sabbath, luister niet meer naar Blue Cheer, Vanilla Fudge of Sir Lord Baltimore. Geloof ook niet wat men destijds op Woodstock zei. Brown Acid is not bad, it is excellent! Al was het alleen maar vanwege Captain Foam.

Meer informatie