Vandenberg’s Moonkings - MK II

Vandenberg’s Moonkings - MK II

Label : Mascot Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Iets meer dan drie jaar geleden werden we aangenaam verrast door het prima debuutalbum ‘Moonkings’ van Vandenberg’s Moonkings, de nieuwe band van gitaargrootheid Adje Vandenberg. Niet alleen het zeer volwassen en prima song materiaal zorgde voor die verrassing, maar ook het feit dat Ad terugkeerde in de muziekscene was totaal onverwacht. Hij had er voor gekozen om zich te omringen door een drietal jonge honden, die in staat waren om hem tot grote hoogten te stuwen en dat werd zeer duidelijk gemaakt op het eerder genoemde debuut-album. Nu is het tijd voor de opvolger ‘MK II’ en ik kan niets anders dan concluderen dat deze plaat nog een stukje beter is geworden dan het debuut.

Daar zijn een aantal redenen voor aan te wijzen. Ten eerste is zanger Jan Hoving enorm gegroeid en is zijn zang op deze tweede plaat erg sterk en in mijn beleving nog een stuk beter als wat hij op het debuut liet horen. Ten tweede is er meer variatie in het song materiaal te vinden en brengt men zowel up-tempo rock nummers alsmede met blues doorspekte mid-tempo nummers, een ballad, een lekker commercieel getint nummer en last but not least een cover (‘Love Runs Out’) van OneRepublic. Het gehele album is erg sterk en absoluut de moeite van het beluisteren waard, maar de nummers die er voor mij uitschieten zijn de eerste single ‘Tightrope’, het bluesy ‘All Or Noting’, the ballad ‘Walk Away’, het hit-gevoelige en radio-vriendelijke ‘What Doesn’t Kill You’ en het lange, meer dan zeven minuten durende ‘The Fire’ waarin de bandleden aan het einde helemaal los gaan.

Wie dacht dat Vandenberg’s Moonkings een eendagsvlieg zou zijn, moet zich nog maar eens achter zijn oren krabben, want deze ‘MK II’ laat overduidelijk horen dat de band “on fire” is en staat te popelen op dit materiaal aan een groot publiek te gaan tonen. Zorg dat je daarbij bent en zorg dat je dit juweeltje in huis haalt!