Daniel Cavanagh - Monochrome

Daniel Cavanagh - Monochrome

Label : KScope | Archiveer onder alternative / pop

Vera : De opmerkelijke muzikale evolutie van Anathema doorheen de jaren behoeft geen nadere uitleg meer. De band is erin geslaagd om een totaal ‘vernieuwd’ publiek aan te spreken en die zijn zelfs talrijker dan vroeger. Echter, rond de eeuwwisseling was gitarist Daniel Cavanagh ook al fan van de meest uiteenlopende muziek en o.a. Nick Drake was één van zijn helden. Jaren later is zijn eerste soloalbum ‘Monochrome’ eindelijk een feit. En het schetst heel mooi de reflectieve kant van Cavanagh’s persoonlijkheid.

Uiteraard zijn er overeenkomsten met de huidige sound van Anathema en dat is al duidelijk merkbaar in het beschouwende ‘The Exorcist’ dat ingetogen schoonheid etaleert. De singer-songwriter in Daniel komt hier veel aan bod. Heel gesofistikeerd, terwijl Anneke van Giersbergen meezingt in ‘This Music’. Ze is te horen in drie songs. Het is opvallend dat Daniel zijn gevoelens vooral uit op piano en de gitaar – een akoestische uitzondering als ‘Dawn’ even daargelaten – aan de kant laat staan. Geen bloedmooie, huilende gitaarsolo’s dus en dat vind ik ergens wel spijtig. Wel experimentele escapades van atmosferische zweverigheid in het acht minuten durende ‘The Silent Flight Of The Raven Winged Hours’ dat erg etherisch is, maar ook ambient invloeden vertoont en zelfs aan de eerste albums van Antimatter doet denken. Ook de afsluiter ‘Some Dreams Come True’ is een vrijblijvende klankencollectie met piano en viool en veel repetitieve patronen. Phoebe Snow legt in sommige tracks mooie accenten op viool. ‘Monochrome’ verrast me niet en Daniel is heel herkenbaar, maar het is wel een zeer kalme plaat.