Cyhra - Letters To Myself

Cyhra - Letters To Myself

Label : Spinefarm | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Uit het verbroederen van Zweedse muzikanten is weer eens een nieuwe band ontstaan en zeker niet de minste. Begin 2016 zaten Jesper Strömblad (ex-In Flames) en de zanger van het succesvolle Amaranthe, Jake E, te brainstormen over hun toekomstplannen. Bleek dat deze dezelfde richting uitgingen. Jake E verliet enige maanden later Amaranthe en stelde Cyhra voor als prioriteit. Even later verliet bassist Peter Iwers In Flames en vond aansluiting bij de nieuwe outfit en vervolgens zag ook drummer Alex Landenburg (Luca Turilli’s Rhapsody en ex-Annihilator) het wel zitten om deze nieuwe constellatie te vervoegen. Een nieuwe band Cyhra was geboren en zij presenteren nu het debuutalbum ‘Letters To Myself’.

Zoals in de lijn der verwachtingen lag, is dit een hybride van In Flames en Amaranthe. Moderne keyboards, frivool. Lekker smeuïg gitaarwerk van Strömblad, herboren na zijn alcoholprobleem, aanstekelijke koortjes met een poppy inslag en bovenal een aantal catchy songs. Ondanks de donkere thema’s is dit een luchtig album, op Zweedse leest geschoeid voor de Amerikaanse markt. Songs als ‘Karma’ en ‘Heartrage’ hebben net die hooks die zullen inslaan bij een groot publiek, terwijl het introverte ‘Closure’ enige folk invloeden herbergt. Zeker smooth en gepolijst. Daar staan dan de heavy zompige gitaren van het titelnummer tegenover en de momenten dat Jesper toont dat hij het nog niet verleerd is om even alles te geven op zijn gitaar, om vervolgens wel erg In Flames achtig bezig te zijn tijdens ‘Dark Clarity’ en ‘Holding Your Breath’. Heel dit album is uit het leven gegrepen en een amalgaam van Zweedse sounds (luister naar de verrukkelijke piano in ‘Rescue Ride’) en Amerikaanse (emo) flair, om vervolgens heel diep te gaan in de afsluitende songs. ‘Black Wings’ komt muzikaal nog luchtig over, maar grijpt tekstueel recht naar het hart. In de van orkestratie voorziene ballade ‘Inside A Lullaby’ wilt Strömblad wat kwijt over zijn alcoholverslaving en dat is niet anders in de aangrijpende afsluiter ‘Dead To Me’. Een dagboekstatement dat zeker spontaan en intens overkomt. Muzikaal is dit album luchtiger – en zelfs meer poppy – dan we verwachtten, wanneer je dieper graaft is het een interessante nieuwkomer waar we met volle teugen van genieten.