Ctulu - Cultus In Tenebris

Ctulu - Cultus In Tenebris

Label : Static Tension | Archiveer onder black metal

Release type: Mini-CD

Vera : Ctulu is een extreme cult metal band uit Kiel (Noord Duitsland) wiens succes zich voornamelijk in Duitstalig gebied en Oost Europa afspeelt. Nochtans waren ook wij zeer te spreken over de heruitgave van ’Sarkomand’ hun tweede album uit 2011. Intussen hebben ze ook nog ‘Seelenspiegelsplitter’ (2013) en ‘Ctulu’ (2016) uitgebracht. Dit laatste album had teksten in zowel Duits als Pools.

Nu zijn ze getekend door Static Tension Recordings, welke hun backcatalogus op tape zal uitbrengen, maar ze komen ook met een nieuwe MCD ‘Cultus In Tenebris’ met vier songs. Het betekent een mijlpaal voor de band, met een voller geluid en het vooruitzicht om in Rusland op te treden. Men blijft fanatiek bezig en de vier songs rollen onvervaard als een tank over je heen. Dat geldt zeker voor het zwartgeblakerde tumult tijdens ‘Bis Du Mein Lebendiger Altar Bist’ en ‘Ctulu Fhtagn’ (edoch met heidense samenzang). ‘Inanna (Anima Veneris)’ verdient onze speciale aandacht, niet alleen omdat er een rituele video voor gemaakt is, maar hier komt het occultisme in meer slepende en mediumtempo veelgelaagdheid best tot uiting. Ook afsluiter ‘Mare Belli’ heeft die dissonante klanken in het gitaarwerk dat aan Nocte Obducta doet denken in hun meest ruwe albums (samen op tournee geweest) en beklijft door een etnisch, sacrale aanpak die dan weer aan de laatste albums van Rotting Christ doet denken. Er zitten wendingen genoeg in de muziek om het interessant te houden, maar anderzijds zal het ook altijd underground blijven. Helaas! Eens temeer een reden om te wensen dat Ragnarök festival in Lichtenfels om de hoek zou plaatsvinden.