Colonist - Songs Of The Machine

Colonist - Songs Of The Machine

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Finland is het thuisland voor vele kwalitatieve metal bands zoals bijvoorbeeld Nightwish of Apocalyptica, helaas is er voor elke goede band ook een minder goede band in het land aanwezig. Colonist is een Finse band die helaas tot de laatste behoort. Sinds de oprichting in 2013 zijn de heren al aan het tweede album toe, het eerste album, eigenlijk een EP, werd in 2014 uitgebracht onder de naam ‘Mechanical’ en dit jaar wordt het tweede album uitgebracht, genaamd ‘Song Of The Machine’.

We hebben op dit album te maken een band die het wiel niet opnieuw uitgevonden heeft en komt dus met een sound bestaande uit standaard symfonische metal met wat progressieve elementen. Helaas is het dan ook nog eens een mindere plaat vergeleken met de andere bands binnen het genre. De liedjes zijn op zich niet eens super slecht maar ook zeker niet goed. Voornamelijk mis ik dynamiek en passie, de liedjes lijken nergens naartoe te gaan en blijven te vaak hangen in dezelfde melodie/riff. De musici zijn verder wel oké, niet van wereld niveau maar ook zeker niet slecht. De uitzondering is zanger Emil Kaukonen, hij begeeft zich contant op het randje van vals en gaat er een aantal keren flink overheen. Als dit nou zou komen door complexe zanglijnen dan zou ik het misschien nog wel kunnen vergeven, maar we hebben het hier over vrij simpele melodieën die elke matige zanger nog wel zuiver zou moeten kunnen zingen. De rest van de band presteert zeker beter dan Kaukonen, maar niet veel beter.

Om eerlijk te zijn kan ik lang doorgaan met een opsomming van alle dingen die ik niet goed vond aan het album, maar dan zijn we nog wel even bezig. Soms kom je gewoon tot de conclusie dat een band geen potentie heeft om een bepaald niveau te bereiken in het genre, helaas is dat voor Colonist het geval. Deze CD hoop ik snel weer te vergeten.