Superscream - The Engine Cries

Superscream - The Engine Cries

Label : Season Of Mist | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : De naam SuperScream doet mij niet echt denken aan progressieve metal maar toch is dit het genre waar het Franse kwintet zich in bevind. Het begon allemaal in Rouen 2010, geïnspireerd door bands als Dream Theater en Pain Of Salvation, maar ook Rammstein en Guns N’ Roses, werkte de heren hard aan een album wat resulteerde in het 2011 verschenen ‘Some Strange Heavy Sound’, wat ik zelf een vrij ongestructureerd album vond. Er is even de tijd genomen voor de opvolger, vier jaar om precies te zijn want het album is al opgenomen in 2015, pas dit jaar komt ‘The Engine Cries’ dan eindelijk uit.

Er is in de line-up van de band wel het een en ander veranderd, zo is er een tweede gitarist (Daniel Sminiac) bijgekomen om keyboard speler Romain Greffe te vervangen, de keyboards op dit album zijn geprogrammeerd door gitarist Phil Vermont. Muzikaal is er ook wel wat veranderd, hoewel de basis intact is gebleven klinkt deze plaat veel zelfverzekerder en beter gestructureerd. Ook de (af en toe) hoorbare Arabische invloeden zijn overgekomen en klinken erg goed. Qua sound moet er worden gedacht aan Savatage gemixt met Darkwater (twee van favoriete bands), ongecompliceerde en moderne progressieve metal met wat heavy metal invloeden. Het album is zeer toegankelijk en weet mijn hoofd eigenlijk vrij gemakkelijk mee te laten knikken op de muziek, dit is grotendeels te danken aan de prima liedjes en de coole gitaar partijen. Ik dacht bij het eerste (echte) nummer ‘Evil Cream’ nog even dat ik de keyboards zou gaan missen maar dat valt eigenlijk wel mee, de gitaar partijen worden goed verdeeld onder de twee gitaristen en vullen de leegte op. De zang van Eric Pariche was op het vorige album niet heel sterk maar heeft op deze plaat echt een grote sprong voorwaarts gemaakt. Belangrijker nog is dat zijn stem gewoon goed past bij de muziek, luister bijvoorbeeld maar eens naar ‘Your Necklace Of Bites’!

SuperScream heeft echt een super grote vooruitgang geboekt! Het harde werk heeft zeker zijn vruchten afgeworpen en het zou mij niets verbazen als de band een nieuwe lading fans gaat zien. Enkel het nummer ‘Where’s My Mom?’ had er van mij niet op hoeven te staan, een raar nummer met jazz invloeden, maar dat is dan ook een van de weinige zaken die van mij echt anders hadden gemogen. Hopelijk kunnen ze dit niveau volhouden, of zelfs verbeteren. Een aanrader voor mensen die minder complexe progressieve metal goed vinden!