Cannibal Corpse - Red Before Black

Cannibal Corpse - Red Before Black

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Sjak : Een drietal jaren na de dertiende full-lenght studio plaat ‘A Skeletal Domain’ zijn deze death metal veteranen terug aan het front met opvolger ‘Red Before Black’, waarop een twaalftal nieuwe nummers te vinden zijn. Zoals gewoonlijk staat Cannibal Corpse garant voor kwaliteit en ook deze ‘Red Before Back’ is weer een dijk van een album geworden, die iedere death metal fan zonder enige twijfel kan aanschaffen. Je weet precies wat je van deze band kunt verwachten: snelle, inventieve riffs met daaroverheen de agressieve grunt van George Fisher en ook ‘Red Before Black’ hanteert dat inmiddels welbekende recept.

Toch heb ik de indruk dat de nummers dit keer wat melodieuzer en aanstekelijker zijn dan hetgeen men op hun vorige albums liet horen, echter zonder dat dit echt ten koste gaat van de bruutheid. De riffs van Pat O’Brien en Rob Barrett vertonen bij tijd en wijlen ook wat thrash invloeden en de eerder gememoreerde aanstekelijkheid komt de muziek alleen maar ten goede wat mij betreft. Luister maar eens naar krakers zoals ‘Only One Will Die’, ‘Code Of The Slashers’, ‘Remaimed’ en ‘Destroyed Without A Trace’, die dusdanig fris klinken dat het moeilijk te geloven is dat deze death metal machine al bijna dertig jaar meegaat. En zolang ze album zoals deze ‘Red Before Black’ blijven maken, hoeven ze voor mij zeker nog niet met pensioen! Na het beluisteren van deze plaat voel je je alsof er een bulldozer over je heen is gereden…en zo hoort het bij een ultra-brutale death metal plaat. Veel innovatie hoef je niet te verwachten, maar dat is juist het charmante van Cannibal Corpse. Met deze ‘Red Before Black’ bewijst Cannibal Corpse nog altijd tot de absolute top van het death metal genre te behoren.