Stormbringer - Born A Dying Breed

Stormbringer - Born A Dying Breed

Label : Attic Records | Archiveer onder heavy / power metal

Wim R. : Met ‘Dying Of A New Breed’ brengt het Engelse Stormbringer zijn derde album uit. Mij was de band tot nu toe onbekend, maar dat kan zeker aan mij liggen. Met de naam Stormbringer denk ik persoonlijk zelf eerder aan een band die zijn roots in de jaren zeventig heeft en uit het Classic Rock vaatje tapt. De band staat muzikaal gezien echter midden in het hier en nu. Opgericht in 2011 en na wat line-up wisselingen heeft de band nu hopelijk de definitieve samenstelling te pakken.

De heren trekken, ondersteund door een prima productie overigens, stevig van leer onder aanvoering van zanger Jimi Brown. Zijn stemgeluid is erg organisch, er komt weinig gekunstel bij kijken, what you hear is what you get. Dat geldt overigens voor het album ook. Hard en heavy wordt je getrakteerd op tien tracks. Uitschieters voor mij zijn opener ‘Don’t Trust Me’, ‘Pay your Respects en ‘Stick To Your Guns’. Een extra vermelding verdient het gitaarwerk, de solo’s steken allen goed en overtuigend in elkaar, en zijn voornamelijk ook kort maar krachtig. Concluderend is dit lang geen slecht album. Alles klopt, maar toch weet het mij niet écht te overtuigen. Gewoon een goed, degelijk album op een overigens best wel groot label als Attic. Dat vind ik dan wel weer verrassend, zonder de band iets tekort te willen doen. In november gaat de band in de UK op toer, en de songs op ‘Dying Of A New Breed’ lijken mij hier uitermate geschikt voor. Luisterend naar dit album kan ik mij goed voorstellen dat Stormbringer live zeker zal weten te overtuigen.