Steel Shock - For Metal To Battle

Steel Shock - For Metal To Battle

Label : Alone Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Als je een ode aan de traditionele heavy metal wil, dan moet je zeker voor dit debuut-album ‘For Metal To Battle’ van de band Steel Shock gaan, want alles wat deze band doet ademt de sfeer van old-school jaren tachtig metal uit. De band is het geesteskind van Vortex-gitarist Martjo Brongers en zanger Nima Sadeghi, die allebei bepaald niet geheimzinnig doen over hun favoriete muziekstroming. De teksten, de songtitels, de muzikale inkleuring van de nummers, in alles laten beide heren hun adoratie van de old-school jaren tachtig metal doorschijnen.

Er zullen een behoorlijk aantal mensen zijn die dit af zullen doen als cliché en misschien zelfs kinderachtig, maar dan doet men deze band toch behoorlijk tekort. Toegegeven, songtitels als ‘Metal Fire’, ‘Night Of Steel’ en ‘All Hail To Metal’ getuigen nu niet echt van een hoge dosis originaliteit, maar daar moet je ook niet voor bij Steel Shock zijn. Er wordt wel enthousiast gemusiceerd, het aanwezige song materiaal klinkt lekker vet en ook zanger Nima Sadeghi onderscheidt zich in positieve zin, waardoor we dus van een zeer verdienstelijk debuut kunnen spreken. Verder denk ik dat er nog heel wat mensen zijn binnen de scene die dit soort old-school metal zeer kunnen waarderen. Ik kan in ieder geval melden dat ik me uitstekend vermaakt heb met dit ‘For Metal To Battle’ plaatje en ik zou het dan ook alleen maar toejuichen als de band dit op de eventuele volgende releases gewoon doorzet. Verder denk ik dat dit soort materiaal live voor een waar feestje kan gaan zorgen. De oplage van deze release is echter zeer beperkt, dus zou ik er snel bij zijn als je dit plaatje in huis wil halen. Gewoon doen, want het is zeker de moeite waard!