Stage Of Reality - Stage Of Reality

Stage Of Reality - Stage Of Reality

Label : Rock Avenue Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Jori : Stage Of Reality is zo’n band die na een prima debuut een beetje in de vergetelheid is geraakt. Aan de band zou het niet gelegen hebben, want iedere nieuwe drumslag of gitaarpluk werd direct op hun Facebookpagina gepleurd. Feit is wel dat we drie jaar na het uitstekende ‘The Breathing Machines’ blij verrast kunnen worden door weer een uitstekend album van deze Italiaanse progfanatici, dit keer een titelloze release.

Zanger Damiano Borgi is nieuw in de groep, hij vervangt Fransesco die een behoorlijke stempel drukte op ‘The Breathing Machines’ Gelukkig laat Damiano direct al bij opener ‘Spectral Drum Down’ blijken dat hij meer dan in staat is om deze schoenen op te vullen. Hij heeft een veel meer rockerige stem waar hij absoluut meer mee kan dan Fransesco. Muzikaal ligt het allemaal erg in het verlengde van het debuut. Dit betekent progressieve metal die nergens een teveel aan “heaviness” de details in de muziek laat verdoezelen. Hierbij houdt de band een beetje het midden tussen het uitgebreid pingelen van Dream Theater in een nummer als ‘Not In Vain’, en het beukende van een band als DGM wat in bijvoorbeeld ‘Think Twice’. Ook Symphony X is een naam die af en toe opkomt. Het album komt wel wat onsamenhangender over dan ‘The Breathing Machines’, wat misschien te maken heeft dat het concept op dit album wel erg zweverig is. Ook wordt dit album middenin onderbroken door een cover van Amy Winehouse, ‘Back To Black’, met Amanda Sommerville op zang.

Ondanks dat het geheel iets meer als los zand aandoet dan de band bedoeld had, valt er voldoende te genieten op dit album. Muzikaal en ook zeker vocaal staat alles als een huis en bewijst dit album dat Stage Of Reality een band is die op termijn nog wel eens naar de hogere regionen in het prog metal landschap kan doorgroeien. Ohja, ook Blaze Bayley zingt nog een nummertje mee in de vorm van ‘Warlord’.