Bell Witch - Mirror Reaper

Bell Witch - Mirror Reaper

Label : Profound Lore | Archiveer onder doom metal

Marcel H. : Ga er voor zitten en neem er de tijd voor. Na een debuut van bijna 68 minuten en een tweede plaat van zo’n 67 minuten komt Bell Witch nu met ‘Mirror Reaper’ op de proppen die tegen de 84 minuten aan zit. Alsof dat nog niet extreem genoeg is, is ‘Mirror Reaper’ ook nog eens één nummer. Op de dubbel-CD-versie heeft men er twee van gemaakt, alwaar ‘Mirror Reaper (As Above)’ net boven de 48 minuten klokt en ‘Mirror Reaper (So Below)’ 35 en een halve minuut. De opsplitsing is logisch gedaan daar waar het eerste gedeelte veel meer hardere segmenten kent die dan weer sludge dan weer funeral doom zijn, kenmerkt het tweede gedeelte zich meer door het rustigere karakter dat af en toe gewoon ambient aandoet en een soort van antithese vormt ten opzichte van het eerste stuk.

Drummer/zanger Adrian Guerra is er niet meer bij aangezien hij in 2016 overleden is. De man is echter nog wel te horen tijdens een paar zangpartijen. Deze zangpartijen zijn overgebleven van de opnames voor voorganger ‘Four Phantoms’. Daar heeft men ze niet gebruikt en nu dus als eerbetoon aan Adrian op ‘Mirror Reaper’ gezet. Ondanks het verscheiden van Adrian is Bell Witch nog steeds kenmerkend Bell Witch, slechts een bassist en een drummer. Het ontbreken van een gitarist valt geheel niet op door de effecten op de bas en hoe de plaat productioneel in elkaar zit. Alles klopt er gewoon aan. Met ‘Mirror Reaper’ levert Bell Witch hun magnum opus af. Horen is geloven. Je dient het te ondergaan en dan het liefst in digitale vorm aangezien je dan de volle 84 minuten ongestoord in één keer kan ondergaan. Absoluut album van het jaar materiaal.