Begerith - A.D.A.M.

Begerith - A.D.A.M.

Label : Minotauro Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Eerder dit jaar bracht Begerith hun tweede volledige album ‘A.D.A.M.’ al digitaal in eigen beheer uit. Het Italiaanse Minotauro Records heeft de kwaliteiten van de band nu ook opgemerkt en op 10 november krijgt het album een tweede kans, zowel op CD als op vinyl. Oorspronkelijk opgericht in 2003 in Vladivostok, in het verre oosten van Rusland, verhuisde de band na de opnames van hun debuut CD ‘My Way To The Star…’ naar Polen met als doel iets te kunnen bereiken met de band, wat in een uithoek als Vladivostok niet bepaald makkelijk is. Begerith opereert nu dus vanuit de Poolse hoofdstad Warschau en het viertal past muzikaal gezien perfect in de Poolse death metal scene.

De blackened death metal van Begerith vertoont opvallend veel muzikale raakvlakken met Behemoth en doordat de muziek opgenomen werd in de Hertz Studio onder leiding van de vakkundige Wieslawski broers (Vader, Behemoth, Decapitated, Hate) heeft het album het typische geluid dat bij veel death metal bands van Poolse bodem aanwezig is. Ik ben behoorlijk onder de indruk van wat deze heren hier van zich laten horen. Tien moddervette death metal tracks met een occult randje, veel blastbeats maar ook atmosferische stukken en alles voorzien van een dikke productie. Je kunt er niet omheen dat Behemoth een grote bron van inspiratie voor Begerith was, maar gelukkig geven de heren een eigen draai aan deze muziekstijl en staan de composities als een huis. Saillant detail is dat Begerith voor het artwork van ‘A.D.A.M’ Denis Forkas heeft gebruikt, die ook verantwoordelijk was voor het artwork van Behemoth’s ‘The Satanist’. Desalniettemin, het is bepaald geen straf om naar ‘A.D.A.M.’ te moeten luisteren, en ik kan dit album absoluut aanraden voor liefhebbers van blackened death metal.