Beast In Black - Berserker

Beast In Black - Berserker

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Toen gitarist Anton Kabanen uit het razend populaire Battle Beast vertrok, duurde het hem niet lang om een nieuwe band op poten te zetten, Beast In Black. Een kleine twee jaar later is het debuut ‘Berserker’ klaar en houdt de metalen wereld zijn adem in, wat zou Kabanen ons voor gaan schotelen?

Het antwoord op die vraag is heel simpel: Battle Beast twee punt nul, wat dan ook gelijk verklaart dat de band voor het debuutalbum al een deal met Nuclear Blast binnen wist te slepen. Op ‘Berserker’ staan tien uitstekende metal krakers Battle Beast stijl die zich met gemak kunnen meten aan de eerste drie albums van die band. Zowat enige verschil met de eerste versie is dat de zanger van Beast In Black een baard heeft in plaats van borsten. Qua zangstijl imiteert de beste kerel, die luistert naar de naam Yannis Papadopoulos, geweldenaar Nora soms op een griezelig goede manier. Verder is er natuurlijk het herkenbare gitaarwerk en ook zang van Kabanen, en de minstens even herkenbare cocktail van toetspartijen die de muziek van Battle Beast ook kenmerken. En met de ziek vette opener ‘Beast In Black’, het magistrale 'Blood Of A Lion’ en het loeiharde ‘Zodd The Immortal’ (met de bijna letterlijke zanglijnen van Battle Beast kraker ‘Lionheart’) is het overduidelijk dat Kabanen de drijvende kracht was achter de metal machine die hij nu achter zich heeft gelaten, en dat Beast In Black de potentie heeft om tot Sabaton-achtige hoogten te gaan stijgen. En met ‘Crazy, Mad, Insane’ pakt Kabanen ook nog even zijn Gloryhammer momentje.

Een kloon? Jazeker. Maar het is er immers een van dezelfde maker, en je kan er weinig van zeggen dat Kabanen gewoon doorgaat met waar hij goed in is. En gezien Battle Beast na zijn vertrek een wat meer popachtige richting is uitgeslagen kunnen we deze kloon zeker waarderen. Dus als je fan bent van Battle Beast, dan is aanschaf van deze plaat gewoon verplicht!

The beast is back, the beast in black!