Scardust - Sands of Time

Scardust - Sands of Time

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

William Pezy : De band Scardust is ooit begonnen onder de naam Somnia. Somnia bestond uit componist Orr Didi en zangeres Noa Gruman. Samen zijn ze verantwoordelijk voor de muziek. Om hier toch het podium mee op te kunnen en de wens om er een echte band van te maken zijn er vier muzikanten aangetrokken. Deze vier zijn gitarist Yadin Modal, bassist Yanai Avnet, drummer Yoav Weinberg en toetsenist Itai Portugaly. Hierdoor kan componist Orr als schaduwbandlid door het leven gaan. De muziek laat zich het beste omschrijven als een mengeling van symfonische rock, metal en klassiek waar vooral zangeres Noa weet te schitteren te midden van mooie composities en uitstekend gespeelde nummers.

Het zwakste punt van het album is wat mij betreft de start van de plaat. Hoewel het intro ‘Ouverture’ nog een heerlijke mengeling is van klassiek (met orkest!) en technische metal komt het nummer ‘Eyes of Agony’ net niet lekker uit de verf. Noa laat hier al wel haar veelzijdigheid zien, het ene moment lieflijk melodieus, het volgende moment neigt ze sopraanwerk te gaan doen om over te gaan in grunt en extreem agressieve zanglijnen. Na dit korte minpuntje wordt de plaat een waar juweel. Als eerste is dan het langste nummer ‘Dials’ aan de buurt waar de acht minuten probleemloos worden aangetikt. Veelzijdigheid is hier het sleutelwoord. Van bijzonder hard tot symfonisch en zeer technisch gaan de leden helemaal los. Het voelt aan als de start van een rock opera, maar vergis je niet. Wat een fris gebeuren is dit zeg! Laten we eerlijk zijn, dat mag ook wel eens in het genre.

Na ruim 53 minuten en tien nummers komt deze heerlijke plaat tot het einde. We mogen hier getuige zijn van een bijzondere plaat. Goede composities, uitstekende muzikanten, een koor en een orkest en een erg goed geluid. Toch is deze plaat het resultaat van een crowdfunding actie. Mijn complimenten. Er is een nieuwe ster aan het firmament.