Auðn - Farvegir Fyrndar

Auðn - Farvegir Fyrndar

Label : Season Of Mist | Archiveer onder black metal

Vera : Auðn is een rijzende ster in de IJslandse black metalscène. Opgericht in 2010 – drie leden hebben ook te maken met landgenoten Dynfari – werden ze uitgenodigd om op het nationale metalfeest Eistnaflug te spelen en dit jaar waren ze te horen en te zien op Inferno en Roadburn. In 2014 brachten ze een titelloos debuutalbum uit, maar nu ze getekend zijn door Season Of Mist staat niets een internationale doorbraak in de weg. Met ‘Farvegir Fyrndar’ (dit betekent ‘aloude rivierbeddingen’) op zak hebben ze een prachtig atmosferisch black metal album gecreëerd dat liefhebbers van ietwat weidse en zwevende black metalfans enorm zal aanspreken.

Auðn bezit alweer de gave om de woestheid en betoverende schoonheid van hun eiland te laten doorschemeren in hun muziek. Men neemt de tijd om de vrij lange songs langzaam op te bouwen van kalme, uitwaaierende gitaren naar slepende uitbarstingen met emotionele leads. Reeds van bij opener ‘Veröld Hulin’ zitten we op het puntje van onze stoel om deze opgang van tokkelende gitaren naar de woeste zwartgeblakerde zang van Hjalti Sveinsson zo intens mogelijk in ons op te nemen. De songs kennen regelmatig verstilde passages, om daarna weer in crescendo te gaan naar black furie. Nooit verliest men het melodieuze aspect uit het oog, ondanks de woestheid van de muziek. Het klinkt allemaal erg intens, maar ademt de stoïcijnse vredigheid uit van de natuur. Soms is er een dramatische ondertoon te bemerken, maar de epische diepgang is aanwezig in elk van de negen songs. Zelfs het drumwerk is erg inventief en wanneer er in ‘Skuggar’ en ‘I Halmstraid Held’ ook enige vrij traditionele, maar o zo aangrijpende gitaarsolo’s ingebed zijn, kunnen we niet anders dan besluiten dat deze vijf heren een grootse toekomst voor zich hebben. Wij zijn overtuigd!