Arisen From Nothing - Broken

Arisen From Nothing - Broken

Label : Collection Wave Records | Archiveer onder nu metal

Patrick : Nee, nee, nee ... een land waar sporters die tijdens het volkslied knielen in protest tegen racistische onderdrukking verketterd worden, kan op weinig sympathie van mij rekenen. Het is misschien wat lullig voor het uit Seattle afkomstige Arisen From Nothing dat de release van hun EP ‘Broken’ samenvalt met de periode waarin het nieuws over Amerikaanse sporters in verzet naar buiten komt. Aan de andere kant: met een Amerikaanse vlag op de voorkant van je album en populistisch gekrakeel als “His destiny is to give his life … American patriot is all he is.” op je album, zal je het ongetwijfeld goed doen in het land waar Cinnamon Hitler de scepter zwaait, maar aan mij is dit geneuzel niet besteed. Sterker nog: je begint met een flinke achterstand. Nu staat echt niet het hele album vol met dit soort ‘literaire’ teksten, maar bij mij is zo’n tekst hetzelfde als een kanskaart in Monopoly met de tekst ‘sla 3 beurten over’ pakken.

Als dan ook nog eens blijkt dat de muzikale vergelijking zoals gemaakt door de platenmaatschappij en/of band, waarin Arisen From Nothing vergeleken wordt met acts als Lamb of God, Devildriver en Chimaira mank gaat, is mijn enthousiasme van dit album net zo hoog als de temperatuur waarop je een Jägermeister het beste kunt drinken. Ik snap dat vanwege de aanwezige groove bovengenoemde namen voorbij komen, maar wat je terug hoort, is een generieke, mindere versie van Disturbed en Five Finger Death Punch. ‘Broken’ is nergens onderscheidend of bijzonder creatief en er wordt ook nergens, al was het maar één keertje, de kop boven het maaiveld uitgestoken. Toegankelijke, standaard groove metal, voorspelbare composities en een middelmatige zanger is wat er overblijft. Mag ik deze recensie afsluiten met de eerste drie woorden waar ik mee begon: nee, nee, nee.