Amenra - Mass VI

Amenra - Mass VI

Label : Neurot Recordings | Archiveer onder post rock / post metal

Martin : Billy Anderson verdient een standbeeld. Sinds hij betrokken werd bij het opnameproces van Amenra, lukte het om de formidabele live sound van de Belgen ook in de studio vast te leggen. Met ‘Mass VI’ is hij nog een stap verder gegaan en liet hij de totale productie evolueren tot een levende, ademende entiteit, met de meest (over)donderende ritmesectie die denkbaar is.

Een stap verder. Dat typeert het nieuwe album van Amenra. Onderschat dat echter niet, want het is een grote stap. Aanvankelijk zou de indruk kunnen ontstaan dat de Belgen vooral vasthouden aan hun bekende geluid. Dat klopt ook wel; ‘Mass VI’ voelt vanaf de eerste nanoseconde als thuiskomen. Zo simpel is het echter nooit helemaal met Amenra. ‘Mass VI’ graaft diep. Heel diep. De vier nummers (aangevuld met een tweetal Nederlandstalige gesproken stukken en een kort instrumentaal werk) bouwen alle langzaam maar zeker op naar een immense climax. Daarbij laat Amenra een nog grotere dynamische bandbreedte zien; door de muziek tot een absoluut minimum terug te brengen in de rustige stukken, wordt de genadeklap van die climax des te groter en komt elk woord dat Colin van Eeckhout schreeuwt des te harder binnen.

Het is echter niet die getergde schreeuw die het hardst binnenkomt. Zoals heel Amenra, toont ook Van Eeckhout een enorme toename in dynamiek. Zijn cleane zang heeft dan ook meer overtuigingskracht dan ooit, en juist dat tilt dit album naar een hoger plan. Juist hierdoor werkt gefluister vaak nog overweldigender dan de luidste oerbrul. Al deze elementen komen op perfecte wijze bij elkaar in ‘A Solitary Reign’, een nummer dat verrassend melodieus begint, dan ontaard in de meest meedogenloze riff van het jaar en vervolgens een grootse, cinematische finale kent waarin dit alles bij elkaar komt. Deze climax kan eigenlijk alleen worden omschreven als episch, een term die eigenlijk zelden terecht wordt gebruikt.

Zoals gezegd, het is nooit simpel met Amenra. Een ding is echter zeer simpel: dit is het album van het jaar. Zo, en nu snel naar een liveshow.