Almanac - Kingslayer

Almanac - Kingslayer

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Dat eerste werkje van ex-Rage gitaarheld Victor Smolski’s nieuwe groep Almanac, ‘Tsar’, was me het plaatje wel. De driekoppige zangsectie, de heerlijke ondersteuning van een compleet orkest, het ongeëvenaarde gitaarwerk van Smolski. Het droeg allemaal bij aan wat ‘Tsar’ zo’n geweldige plaat maakte. Nu anderhalf jaar later is daar de opvolger ‘Kingslayer’, en dit heeft niets met Game of Thrones te maken, maar alles met waargebeurde verhalen over vermoorde heersers. En man, WAT een album is dit geworden!

Wat moet ik nu eigenlijk over dit meesterwerk zeggen? Iedereen die ook maar enige affiniteit met heavy metal heeft weet dat Smolski een muzikaal genie eerste klas is, en iedereen die ‘Tsar’ heeft gehoord weet wat voor een enorme potentie deze groep muzikanten bij elkaar heeft. Nu met dit tweede album komt deze potentie eindelijk vol tot zijn recht en is vooral het werken met drie verschillende zangers geperfectioneerd. Andy, David en Jeanette hebben elkaar nu echt gevonden en vullen elkaar op prachtige wijze aan. De cocktail van deze ontzettend veelzijdige zang, samen met Smolski op de top van zijn kunnen in zowel gitaarspel als compositie, het spettert aan alle kanten. Met ‘Regicide’ opent het album onheilspellend, maar met het refrein zitten we weer middenin de klasse die we nog van ‘Tsar’ kennen. Elk beetje twijfel wat nog over kon zijn wordt vervolgens met het rappe ‘Children Of The Sacred Path’ met één beweging van tafel geveegd. Een tikje verderop vinden we ‘Hail To The King’, wat de beginnende zwelling in mijn broek alleen nog maar verergert. Video single ‘Losing My Mind’ is wat toegankelijker, maar daarom niet minder vet. Maar het meest ontiegelijk vette stuk op de cd is zonder twijfel instrumentaal tussenstuk ‘Kingslayer’ en het daaropvolgende ‘Kingdom Of The Blind’.

Dames en heren fans van heavy metal, vrienden en vriendinnen liefhebbers van het betere gitaargeweld. Hebben wij hier de perfectie van neoklassieke metal bereikt? Werkelijk iedere noot op dit fantastische album is raak, ieder nummer is een hit op zich, en eigenlijk zit je de volle vijftig minuten op het puntje van je stoel. Victor Smolski is de enige koning die niet zomaar van zijn troon gestoten zal worden, zoveel is wel duidelijk. Dit is met afstand het beste album wat ik in tijden heb gehoord en wat mij betreft de volle honderd punten gewoon waard. Hulde aan Smolski en Almanac!