Agusa - Agusa

Agusa - Agusa

Label : The Laser's Edge | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Helaas krijg je af en toe ook een CD waar je echt helemaal niets mee kan, en met de nieuwe plaat van Agusa kan ik dus echt helemaal niets. De Zweden spelen sinds 2013 samen en bestaan uit bassist Tobias Pettersson, gitarist Mikael Ödesjö, drummer Tim Wallander, orgelist Jeppe Juul, en fluitiste Jenny Puertas, en hebben al een album op hun naam staan genaamd ‘Högtid’. De muziek bestaat uit instrumentale psychedelische rock met progressieve en folk invloeden. Het nieuwste album komt dit jaar uit en is vernoemd naar de plaats waar de band hun eerste jamsessies heeft gehouden, Agusa!

Als ik een CD moet reviewen dan vind ik dat ik in ieder geval één keer het gehele album moet hebben beluisterd voordat ik er een review over kan schrijven. Dat is soms wel eens lastig, vooral als je de muziek gewoon echt niet goed vind. Het ligt niet zozeer aan de kwaliteiten van de musici, want voor zover ik kan horen kunnen ze prima met de instrumenten overweg, het ligt echter aan de muziek en de liedjes. Eigenlijk klinken de nummers als gestructureerde jamsessies, ze blijven te veel in dezelfde melodie hangen en is er weinig wisseling in de dynamiek aanwezig. Saai dus. De plaat klinkt alsof deze ook echt in de jaren zestig of zeventig is opgenomen en klinkt het hierdoor erg gedateerd, iets te oubollig. Ook de fluitpartijen van Puertas doen mij net iets te veel denken aan hippies.

Mensen die bij het horen van ‘instrumentale psychedelische rock met progressieve en folk invloeden’ enthousiast worden zou ik vooral aanraden deze plaat aan te schaffen, de rest van de wereld adviseer ik vooral om deze plaat over te slaan!