Premiata Forneria Marconi - Emotional Tattoos

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Het klinkt als een Italiaans gerecht maar niets is minder waar, Premiata Forneria Marconi (of kort PFM) is een van de grootste (progressieve) rock bands uit Italië. Toen de band zich in het jaar 1970 vormde was het vrij gebruikelijk voor prog bands uit de regio om lange bandnamen te hebben, kijk bijvoorbeeld naar Banco Del Mutuo Soccorso of Raccomandata Con Ricevuta Di Ritorno. Letterlijk betekent de naam ‘prijs winnende Marconi bakkerij’, logisch toch? Sinds de start heeft de groep al achttien(!) studio en veertien(!) live albums uitgebracht, slechts één persoon, drummer Franz Di Cioccio, heeft op alle CD’s gespeeld. Di Cioccio en de rest van de band zijn nog niet van plan om te stoppen en komen dit jaar weer met een nieuw studio album, ‘Emotional Tattoos’, de negentiende studio plaat van de band.

Opmerkelijk is dat ‘Emotional Tattoos’ twee CD’s kent met daarop hetzelfde album. Het verschil? De ene schijf is in het Italiaans gezongen en de andere in het Engels. Gezien ik altijd graag wil weten waar de teksten over gaan heb ik voornamelijk naar de Engelse versie van de plaat geluisterd, met de Italiaanse versie kon ik niet zoveel. De muziek is typische progressieve rock die men kent van de vroegere jaren, wat dat betreft dus niets nieuws onder de zon maar toch klinkt het niet verouderd! Een van de hoofdrollen is weggelegd voor bassist Patrick Djivas die eigenlijk altijd wel te horen is met een goed passend basloopje. Ook de rest van de band speelt goed, zeker gitarist Marco Sfogli heeft af en toe een keigoede solo en laat zien een zeer goede gitarist te zijn! De Cioccio neemt naast de drums ook alle zangpartijen voor zijn rekening en dat doet hij zeker niet slecht, hij is geen zanger van wereldformaat maar dat is eigenlijk ook niet nodig hier. In het Engels heeft hij wel een accent en is het soms moeilijk te verstaan wat hij nou zingt, in het Italiaans heeft hij hier (niet verassend) geen last van.

Prima album van deze Italiaanse rockers! Fans van rustigere progressieve rock zullen deze plaat zeker wel goed vinden, mensen die vaker naar de hardere kant van het genre luisteren zullen de plaat wel kunnen waarderen maar het na een paar nummers wel genoeg vinden. Bravo!