Polaris - The Mortal Coil

Polaris - The Mortal Coil

Label : Sharp Tone Records | Archiveer onder metalcore

Berto : Je moet van goeden huize komen wil je nog wat toevoegen aan het inmiddels uitgekauwde en vaak een- dimensionale metalcore genre. Vaak resulteert het in standaard quasi brute metalsongs, waarbij de cleane zang bij iedere band op elkaar lijkt. Diezelfde cleane zang hoor je ook terug op ‘The Mortal Coil’ van Polaris, een vijfmans band uit Sidney. Bandleden Jamie Hails en Jake Steinhauser verdelen de zang en het contrast tussen de beide in agressiviteit is sterk te noemen. De rauwe zang is ongemeen fel en hard, waarnaast de cleane zang weer bijna lieflijk te noemen is. De eerste twee nummers van het album doen mij vrezen dat dit weer een album wordt dat verdwijnt in de grijze massa, maar als je verder luistert hoor je dat de band toch een eigen draai probeert te geven aan de songs. Instrumentaal klinkt het heel gevarieerd en creatief en ligt het tegen de progressieve metal aan soms (misschien komt dat door het touren met bands als Plini en Intervals). Luister maar naar ‘Consume’ als voorbeeld, dit is echt een klasse nummer met lekkere riffs, onverwachte wendingen en een fraaie melodieuze gitaarsolo. Het hele album klinkt als een geheel en straalt zelfvertrouwen uit. Polaris doet echt een poging iets toe te voegen aan het genre door een goede afwisseling tussen agressie en melodie te verwerken in goed geschreven songs en samen met collega band Northlane, die al eerder het prima album ‘Mesmer’ hebben uitgebracht in dit genre bewijst de band toe te zijn aan het grotere werk.