Oz - Transition State

Oz - Transition State

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Wim R. : Ik herinner me de reviews over Oz nog uit de zwart/wit edities van Aardschok. ‘Fire In The Brain’ was in die tijd een klassieker. Maar de tand des tijds schrijdt voort en in 2017 is alleen drummer Mark Ruffneck als laatste der Vikingen overeind gebleven in de band. Zelfs de kenmerkende, kale zanger Ape DeMartini is vrij recent vetrokken. Het leeuwendeel van het materiaal (dertien songs) voor dit nieuwe stuk plaatwerk is neergepend door gitarist Mark Cross. En wees gerust, de nummers en sound hebben hun wortels nog diep in de jaren tachtig die voor Oz het meest succesvol waren.

Zanger Vince Koivula past perfect in de metal zoals Oz ons deze presenteert op ‘Transition State’. Metalen stembanden die kerel! Lang geen echte metalscreams meer gehoord? Bel Koivula zou ik zeggen. Opener ‘Bonecrusher’ en ‘Heart Of A Beast’ doen me in positieve zin denken aan onder andere de eerste albums van Accept qua sound, vooral ‘Breaker’. Gitaristen Kangas en Cross overgieten de songs met overtuigende, scheurende en piepende riffs en solo’s, lekker, lekker…! Ruffneck zorgt samen met bassist Peppi Peltola voor een meer dan degelijke basis. ‘Whore Of Babylon’ is wat zwaarder en slepender met Koivula in een glansrol als hij gillend de hoer aanroept.
Dat de overstap van een hoer naar een heks een kleine is bewijst Oz in het volgende nummer ‘Witch’. Ook hier weer alle registers open met venijnige gitaarloopjes en zagende riffjes. Het eerstvolgende hoogtepunt is het nummer ‘Mountain’. Ondersteund met akoestische gitaar waar nodig en epische achtergrondzang overtuigt dit nummer mij nog het meest, een mens moet soms kiezen hé? ‘We’ll Never Die’ is een gegarandeerde meezinger tijdens live-shows.

Wat een comeback maakt Oz met ‘Transition State’. Natuurlijk vertegenwoordigt dit album een bepaalde tijdsperiode uit de metal geschiedenis, maar wat dan nog als het zo overtuigend gebeurt als met ‘Transition State’? Ik weet niet of Oz ooit op het Keep It True festival gestaan heeft, maar als dat nog niet is gebeurd: boeken die band, het dak gaat er af! Waar is nou ook alweer mijn spijkerjack met patches gebleven? Old school metal is back baby!